Sok megoldás létezik VFR vagy IFR repülési tervek elkészítésére, melyek közül bemutatjuk az egyik legkomplexebb, legrugalmasabb és legmobilabb megoldást.
Minden pilóta találkozik az útvonaltervezés kérdésével, először természetesen VFR repüléskor növendékként, az útvonalrepüléshez való felkészülés során. Később a már megszerzett szakszolgálati engedély birtokában tervezgeti útvonalait, továbblépve pedig eljut az első IFR útvonaltervezésig. Ez a tervezés az alapja a benyújtandó repülési tervnek.
A repülési terv a légijármű-vezetőnek a repülés végrehajtására vonatkozó szándékát tartalmazza, azon szempontok szerint, amelyek a légiforgalmi szolgálatok részére a lehető legtöbb információt nyújtják. A repülési terv benyújtása igen fontos, mert a légi jármű részére légiforgalmi szolgáltatásokat csak ennek birtokában tudnak biztosítani a szolgálatok, illetve a légi jármű kényszerhelyzete, eltűnése esetén a szükséges intézkedéseket csak ekkor tudják megtenni, csak ekkor tudják kellő időben elindítani a kutató- és mentőszolgálatokat. Az ellenőrzött légtéren kívüli polgári, nappal történő VFR repülésekről repülési terv nyújtható be – tehát ez nem kötelező – annak érdekében, hogy a légi jármű részére repüléstájékoztató és riasztószolgálatot biztosítsanak. Abban megegyezhetünk, hogy a minél több repülési terv leadása mindannyiunk érdekét szolgálja, hiszen a repülésbiztonság az egyik leglényegesebb szempont. Akiről a légiforgalmi szolgálatok nem tudnak, annak nem is képesek segítséget nyújtani információkkal, pedig ez bizonyos esetekben akár életet is menthet. Éjszakai VFR (NVFR) repülések és ellenőrzött légterek átrepülése esetében a repülési terv leadása kötelező. Ez abban az esetben is így van, ha VFR nemzetközi útvonalra indulunk. IFR repülés során természetesen mindig kell repülési tervet leadni, hiszen keresztezhetünk FIR határt, ellenőrzött légtereken haladunk keresztül, és egyébként is, ebben az esetben az elkülönítést a légiforgalmi szolgálat biztosítja a légi jármű számára.
Kezdetben a növendék pilóta térképekkel felvértezve, navigációs vonalzó segítségével megtervezi az útvonalat adott pontok között, kiszámolja az ehhez szükséges időt, üzemanyagot, irányszögeket mér, súlypontszámítást végez, majd az adatok segítségével kitölti az elsőre talán bonyolultnak tűnő repülési terv formanyomtatványt. Beszerzi még az útvonalra érvényes meteorológiai információkat, előrejelzéseket, NOTAM-okat. Az oktató által ellenőrzött tervet ezután faxon benyújtják, illetve ha ez nem áll rendelkezésre, akkor telefonon.
A későbbiekben, amikor a pilóta már megszerezte a szakszolgálati engedélyét, egyedül végzi ezt a feladatot, egyre rutinosabban. Amíg nem álltak rendelkezésre megfelelő segédeszközök, például számítógépes programok, mindez rengeteg időt és energiát emésztett fel. A szoftverek megjelenése jelentősen lerövidítette ezt a tevékenységet, sőt a terv kitöltését is el tudta végezni, amelyet ezután egyszerűen ki lehetett nyomtatni. Ebben az esetben szükség van számítógépre, nyomtatóra és faxkészülékre is. Természetesen ebben az esetben is szükség van a meteorológiai és a NOTAM információk beszerzésére. További lényeges kérdés, hogy a szoftver érvényes adatbázissal rendelkezve számol-e, vagy egy korábbi verzióval, amely esetleg már megváltozott. A mai internetlefedettség, a mobileszközök, az okostelefonok sebessége és internetkapcsolata eredményeképpen már kifejleszthettek egy online-nak tekinthető komplett útvonaltervező és navigációs briefing megoldást, amelyet egy brit fejlesztőcsapat hívott életre. Ez a RocketRoute útvonaltervező szoftver.
A RocketRoute használata internethez kötött. A program rugalmasságát jól jellemzi, hogy kompatibilis a következő böngészőkkel: Microsoft operációs rendszeren IE, Firefox, Chrome; Macen Safari 5, Firefox 3.6 és Chrome 6 verziókkal. Mobiltelefonokon is fut a program Mobil Safari (iPhone, iPad, iPod), Google Android, Blackberry és Windows Mobil rendszereken. Nézzük, hogy mit is nyújt a program.
A RocketRoute mind VFR, mind IFR útvonaltervezéshez használható. A program használatához először regisztrálnunk kell. A regisztráció után célszerű az általunk használt légi jármű, repülőgép adatait felvinni a rendszerbe, hogy később ezekkel az adatokkal a rendszer könnyedén tudjon számolni. Ezután máris kezdhetünk tervezni. Ki kell választanunk, hogy VFR vagy IFR tervet szeretnénk-e. VFR esetében meg kell adnunk a kiinduló repülőteret, az érkező repülőteret, a tervezett időpontokat, a két végpont között beírhatunk töréspontokat is, illetve meg kell adjuk a kitérő repülőteret, repülőtereket is. A program ezután felrajzolja az általunk tervezett útvonalat a térképre. Ezen egyébként könnyedén változtathatunk, például új töréspontokat vihetünk fel a kirajzolt útvonalszárak grafikus mozgatásával. A véglegesnek tekintett útvonalat elmentve a szoftver képes az egész útvonalra vonatkozó Trip kitet összeállítani, amelyet e-mailben vagy faxon is megkaphatunk. A csomag tartalma a repülési terv, a flight log, az útvonalra eső elérhető METAR-ok és TAF-ok, NOTAM-ok, az időjárás-előrejelzési térkép, illetve a szignifikáns térkép. Megkapjuk a célrepülőtér megközelítési térképeit, a repülőtér térképét, alapesetben az érvényes AIP alapján. Magyarországra vonatkozóan egyelőre csak az AIP-ban lévő térképek elérhetőek, de reményeink szerint hamarosan a VFR Manual Hungary megközelítési térképeit is integrálják a rendszerbe, illetve a légterek grafikusan is megjelennek majd a térképeken. A program intelligenciáját jellemzi, hogy abban az esetben, ha nem elérhető valamelyik repülőtérre vonatkozó METAR, akkor megkeresi az adott ponthoz legközelebbi elérhető adatsort. Hasznos funkció a VFR repülési tervek intelligens címzése is, ami annyit tesz, hogy a rendszer képes a megfelelő AFTN állomásoknak megcímezni a tervet, és kérésünkre el is küldi ezekre a helyekre azt.
Az IFR tervezése még professzionálisabb, mert rendelkezik AutoRoute funkcióval. A kiindulási és érkezési repülőtér között automatikusan megtervezi IFR útvonalunkat a megadott repülőgéptípus jellemzőinek figyelembevételével. Ami igen lényeges, hogy mindez nem tart tovább 30 másodpercnél, és ez alatt az idő alatt el is végzi a rendszer a Eurocontrollal történő ellenőrzést is, tehát már validált tervet kapunk. Ez elég egyedülálló a maga nemében. A VFR repülésnél említett Trip kitet természetesen ebben az esetben is megkapjuk. Az üzemanyag- és súlypontszámítás jelenleg fejlesztés alatt áll, de hamarosan rendelkezésre fog állni az is. Lényeges kiemelni, hogy a tervek készítése online módon, a legfrissebb adatbázisokból, AIP-kből történik.
Mint minden szolgáltatásnak, ennek is ára van. Lehetőségünk van VFR csomagra előfizetni, ami havi öt euróról indul, illetve IFR csomagra, ami ennek a duplájába kerül. A befizetett 10 eurós tagsági díj egy teljes évre, tizenkét hónapra szól. Mit kapunk ezért cserébe? Például ötven repülési terv kitöltését, 50 briefinget, korlátlan logkészítést, korlátlan METAR és TAF elérhetőséget és update SMS jelzést minden repülési tervhez. Mobiltelefonról bejelenthetjük a késést vagy repülési tervünk törlését. Az árban foglaltatik még az IFR csomagban az AutoRoute funkció korlátlan használata, illetve korlátlan mennyiségű EAD megközelítési térkép letöltése.
A két alapcsomagon túl van még lehetőségünk más csomagok választására is. A cég működtet egy 24/7 rendelkezésre állású online támogatást, amelyen keresztül is feladható a repülési terv, és rengeteg egyéb szolgáltatást is igénybe vehetünk – de már némi felár fejében. Segítenek megkeresni a legolcsóbb tankolási lehetőséget az útvonalunkon, foglalnak szállást, szerveznek transzfert a repülőterekről, igényelnek részünkre SLOT-ot, és információt nyújtanak a földi kiszolgálásokról is.
Azért, hogy ne kelljen zsákbamacskát vásárolnunk, lehetőség van a szoftver 14 napos ingyenes kipróbálására. Ehhez mindössze regisztrálnunk kell a magyarországi partner weboldalán, a www.pilotshop.hu/rocketroute oldalon a RocketRoute menüpont alatt. A regisztrációt hamarosan magyar nyelven is elvégezhetjük. A program jelenleg angol, német, francia, olasz és spanyol nyelven érhető el.
Összességében elmondhatjuk, hogy számítógépen és mobileszközökön is nagyon jól használható útvonaltervező rendszert kapunk, a korábbiakhoz képest olcsóbban, mégis több funkcióval. Nemzetközi útvonalrepülésekhez kimondottan ajánlott, hiszen IFR terve ellenőrzött. Ez az első könnyen, bárki számára hozzáférhető és mindemellett kedvező árú, akár mobil megoldás repülési tervek valós idejű feladására a Eurocontrol és az AIS egységek felé.
A. M.
Cikkünk a www.pilotshop.hu
támogatásával készült