2017 szeptember 26

RSS Facebook

2014. május 27. kedd, 10:19

Föld-körüli pályán az Eutelsat 3B Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Orosz-ukrán hordozórakéta – sikeres tengeri start











Az Egyenlítőnél tartózkodó úszó starthelyről sikerrel járt az orosz-ukrán hordozó rakéta indítása és pályára állt az Eutelsat 3B távközlési hold. Az Oroszország által használt Zenit rakétákat az ukrajnai Juzsmas gyártja.

A Zenit–3SL rakéta (a Zenit–2  továbbfejlesztett változata) az Odyssey úszó indítóállásról startolt a Csendes-óceán egyenlítői vidékéről, 2014. május 27-én. A Roszkoszmosz orosz űrügynökség hivatalos közleménye szerint a távközlési hold a tervezett menetrend szerint érte el a célpályát. (http://www.roscosmos.ru/20622/)

Oroszország eddig 36 Zenit hordozó rakétát indított a Morszkoj sztart (Tengeri indítás) program keretében, s ezekből 33 sikerrel valósult meg. A rakétákat Ukrajnában gyártja a Juzsmas vállalat, s szakemberei látják el a hordozó eszközök rendszeres, kötelező felülvizsgálatát. A május végi indításhoz használt rakéta DM–SL gyorsító fokozatát az orosz Enyergija konzorcium gyártja. E fokozat juttatja el az űreszközt a közbülső pályáról az üzemelési célpályára. Az Eutelsat távközlési holdat az Airbus Defence and Space vállalat  készíti az Eurostar 3000 változataként. A hold indítási tömege 6 tonna, a geostacionárius pályán a keleti hosszúság 3 fokára állítják. Távközlési űreszköz szolgálatait Afrika, a Közel-Kelet, Közép-Ázsia és Dél-Amerika felhasználói veszik igénybe.

A Morszkoj sztart nemzeközi konzorciumot 1995-ben hozták létre és 2010-ben átszervezték. Részvényeinek 95%-a az Energia Overseas Limited (EOL) tulajdonában van. (Az EOL az Enyergija leányvállalata). A cégben 3% a Boeing, 2% a norvég Aker Solutions tulajdona,  Sea Launch AG központja Svájcban van.

A legutóbbi Zenit indítás 2013. február 1-én volt és nem járt sikerrel. Emiatt a vizsgálat eredményeinek értékeléséig leállították a programot. A 2014. április 29-én közzétett elemzés szerint egy ukrán gyártású  fedélzeti erőforrás volt a kudarc oka. Más hibát nem tártak fel.

(Az orosz-ukrán hadiipari együttműködésről bővebben tájékozódhat az Aeromagazin 2014. júniusi számából)

Meruk József