2024 május 05

RSS Facebook

2011. szeptember 30. péntek, 11:52

Bokréta az új légiforgalmi irányítóközpont tetején

Értékelés:
(0 értékelés)


A technológia megújításával folytatják


Öt hónap alatt épült fel a HungaroControl új légiforgalmi irányítóközpontja. A szerkezetépítési munkálatok befejezését a légiforgalmi irányítóközpont dolgozói szeptember 1-jén bokrétaavatással ünnepelték meg.





A közép-európai régióban egyedülálló beruházási program keretében a HungaroControl a legmodernebb technológiával fejleszti navigációs infrastruktúráját. A megújuló környezet lehetővé teszi, hogy a Magyarország feletti repülőgép-forgalmat irányító társaság egy helyre telepítse már működő nemzetközi oktatási, szimulációs és kutatási-fejlesztési vállalkozásait, és ezzel létrehozza a térség egyetlen légiforgalmi tudásközpontját.
A HungaroControl saját beruházásában épülő új, közel tízezer négyzetméteres, háromemeletes irányítóközpont szerkezetépítési munkálatai augusztus végén fejeződtek be. A terveknek megfelelően ezután következik a közművek kialakítása, majd 2012 februárjában a technológia telepítése.
Mindeközben a magyar légiforgalmi szolgálat teljes informatikai és kommunikációs rendszerét megújítja, és az ehhez szükséges eszközök beszerzése hamarosan lezárul. Ugyanakkor az elkövetkező hónapokban felgyorsul a HungaroControl saját igényeinek megfelelően kialakított légi navigációs rendszere, a MATIAS fejlesztése, amely a legmodernebb kommunikációt teszi majd lehetővé a légiforgalmi irányítók és a repülőgépek fedélzete között. Az új irányítóközpontba 2012 végén költözhetnek be a légiforgalmi irányítók.
A hagyományokhoz hűen az új épület legmagasabb pontjára bokrétát tűztek. Az ünnepségen dr. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár beszédében kiemelte: „A hatékonyság és a versenyképesség növelése csak folyamatos fejlesztéssel érhető el. Az ANS III program legnagyobb erénye, hogy előrelátó, innovatív, és képessé teszi a magyar légiforgalmi szolgálatot arra, hogy megőrizze nemzetközileg is elismert technológiai előnyét, és hosszú távon is megalapozza a magyar légiforgalmi irányítás jövőjét.”
„A program révén Magyarország egyedülálló lehetőséghez jut, mert túl azon, hogy felépítünk egy csúcstechnológiával felszerelt, modern irányítóközpontot, az új technológiát a jelenleg használt épületben is telepítjük. Ezzel megteremtjük az alapját egy nemzetközi légi navigációs tudásközpontnak. Itt kap majd helyet az Entry Point Central akadémia, amelyet Európa egyik legnevesebb oktatási intézetével közösen alapítottunk, valamint regionális kutatás-fejlesztési központunk, a CRDS. Ide kerül majd a teljesen valósághű képet adó, 360 fokos látványszögűre bővített 3D toronyszimulátorunk is. Olyan innovációs centrumot hozunk létre, amely az egész régió oktatási, szimulációs, valamint kutatási-fejlesztési (K+F) igényeit képes lesz kiszolgálni” – mutatta be a programot a jelenlévők előtt Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.
A vezérigazgató által említett témákról az Aeromagazin rendszeresen beszámol. Így tettünk a múltban, s ezt a gyakorlatot folytatjuk majd a jövőben is.
Ughy Attila, Budapest XVIII. kerületének polgármestere a bokrétaünnepségen hangsúlyozta: „A HungaroControl a légiközlekedési szektor jelentős munkaadója, és egyben a legsikeresebb állami vállalatok egyike. Ez a beruházás nem csupán egy vállalat jövőjéről szól, hanem mindannyiunk közös érdekét szolgálja.”
A fejlesztési beruházást az Európai Unió 1,6 milliárd forinttal támogatja a Transzeurópai Hálózatfejlesztési Terv keretében, amely a teljes program költségvetésének 12 százalékát teszi ki. A maradék 88 százalékot a HungaroControl a saját forrásaiból fedezi.
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. világszínvonalú technológiája, élenjáró fejlesztései és szolgáltatásai révén a nemzetközi légiforgalmi irányítás egyik legpontosabb, leghatékonyabb és legmegbízhatóbb szolgáltatója, az Egységes Európai Égbolt keretében zajló uniós integráció aktív regionális kezdeményezője, együttműködő partnere.


Az Eurocontrol statisztikái és előrejelzései szerint Európa felett évente csaknem tízmillió járat közlekedik, ám ez a szám a következő húsz évben akár meg is duplázódhat. Magyarország légi forgalma az elmúlt tíz évben negyven százalékkal nőtt – ennek megfelelően a HungaroControl légiforgalmi irányítói évente több mint 600 ezer járatot kezelnek. Intenzívebb időszakokban 30–40 másodpercenként lép be egy-egy újabb repülőgép Magyarország légterébe. Az eddigi legforgalmasabb napon, 2010. augusztus 1-jén összesen 3255 légi jármű pilótáját navigálták a magyar légiforgalmi irányítók.
Az elmúlt évben a HungaroControl több olyan jelentős beruházást indított el, amelyek légi navigációs szolgáltatásai fejlesztését célozzák, garantálják a növekvő légi forgalom biztonságos kezelését, és egyben elősegítik a küszöbönálló uniós integráció sikerét.
Hagyományos légiforgalmi irányító szolgáltatásainak, műszaki-technológiai hátterének továbbfejlesztése mellett a HungaroControl egyik legfontosabb stratégiai célkitűzése, hogy az elkövetkező két-három évben partnereivel közösen egy regionális, közép-európai légi navigációs tudásközpontot hozzon létre. A tudásközpont kialakítását a légi navigációt támogató kutatás-fejlesztés, szimuláció és képzés iránti növekvő nemzetközi piaci kereslet alapozza meg, amelyet részben éppen az európai integráció és a funkcionális légtérblokkok létrehozása erősített fel.
A HungaroControlnak valamennyi beruházásával az a célja, hogy a hét közép-európai országot tömörítő FAB CE régió legyen Európa egyik legjobb szolgáltatásait nyújtó, legmagasabb műszaki-technológiai színvonalon működő és legelismertebb funkcionális légtérblokkja.

M. A.

Fotó: Hungarocontrol