2024 március 28

RSS Facebook

2015. április 01. szerda, 13:38

Keményen bírálja az Európai Pilóta Szövetség (ECA) a Germanwings katasztrófa kivizsgálásának a menetét Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Számos légitársasági pilóta szövetséget sokkolta az az eljárási metodus, ahogyan a hatóságok a múlt héten katasztrófát szenvedett Germanwings A320-as kivizsgálását végzik. Az angol Flightglobal repülési szakportálon jelent meg az az írás, amely komoly bírálattal illeti a francia ügyészséget azért, amiért a baleseteknél használatos, nemzetközileg elfogadott kivizsgálási protokollt felrúgva hoz nyilvánosságra részinformációkat a kivizsgálás kapcsán.






Franciaországban ennek megfelelően a kivizsgáló főügyészség szoros együttműködésben, párhuzamosan végzi a nyomozást a BEA-val, azaz a francai balesetvizsgáló szervezettel a katasztrófa helyszínén. A kivizsgáló légügyi szakértő feladata ilyenkor, hogy elsődlegesen összegyűjtse és megőrizze a bizonyítékokat, illetve mindazokat az információkat és adatokat, amelyek alapján az esetet rekonstruálni lehet a későbbiekben azt megelőzően, hogy bármilyen állítás napvilágot látna az eset okával kapcsolatban. Mivel az ügyészségnek semmilyen szakmai tapaszalata nincsen a repülőgép katasztrófák kivizsgálásának a terén, ezért az ügyészség feladata arra kell, hogy korlátozódjon, hogy a kivizsgálást lezáró jelentés ismeretében határozza meg a felelősöket, illetve, hogy milyen büntető eljárás keretében kell azokat felelősségre vonni. Vagyis a légibaleset kivizsgálásának a feladata a közlekedésbiztonsági szervezeté, amely a megfelelő szakmai munkát követően hozhat nyilvánosságra bármilyen információt az adott esetről.

A mostani esetben azonban ez az ügyészségi szereptévesztés ellentétes a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) szabályzatával és balesetek kivizsgálására vonatkozó gyakorlattal, amit a Chicagói Egyezmény 13-as számú mellékelete tartalmaz.

Az ECA (European Cockpit Association) hibának tartja például, hogy az ügység tényként közli: a másodpilóta lélegzete jól hallható a pilótafülke hangrögzítőjén, ami a főügyész szerint azt bizonyítja, hogy az első tiszt a becsapódásig öntudatánál volt. Pusztán az alapján ezt kijelenteni, hogy hallani a lélegzet vételét felelőtlenség, állítja a szakmai szervezet, mivel előfordulhat olyan is, hogy bár lélegzik valaki, még sincsen az öntudatánál. Mint hagsúlyozzák, az a fajta politikai és világméretű média nyomás, amely alatt a kivizsgálás folyik óriási terhet jelenthet a BEA szakemberei számára, de ennek ellenére úgy kellene nekik eljárniuk, ahogyan az a nemzetközi gyakorlatban szokásos, azaz a tények teljes körű kivizsgálását követően hozzák nyilvánosságra a szakmai jelentésüket a konkrét eseményről.

A teljes anyag a www.flightglobal.com-on olvasható el