2024 március 28

RSS Facebook

2015. április 14. kedd, 12:13

Elkészült az első CFM hajtóműves A320neo Toulouse-ban Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Április 13-án kigurult az Airbus Toulouse-i hangárjából az első olyan A320neo (new engine option) repülőgép, amelyet az új CFM Leap–1A sugárhajtóművekkel szereltek fel. A géppel várhatóan már a napokban megkezdődnek a földi tesztek és a gurulási próbák, hogy a gép berepülése elkezdődhessen addigra, mire júniusban megnyílik az 51. párizsi repülő világkiállítás és vásár.


A most elkészült új repülőgép a harmadik A320neo példány, és ahhoz a már két meglévő neo-hoz csatlakozik, amelyeket még Pratt & Whitney PW1100G hajtóművekkel láttak el. Összességében 8 tesztgépből áll majd a berepülési programhoz használatos A320neo családi flotta, amelyek között még egy további olyan A320-as lesz, amelyre a CFM Leap–1A erőforrás kerül. A további négy gép közül kettő-kettő lesz A319-es és A321-es. Ezekből is azért kell két példány, mert az egyiken a PW1100G gázturbina, a másikon pedig a CFM Leap–1A lesz felszerelve.

Az Airbus összesen 2800 órás tesztsorozatot tervez az A320neo család gépeivel. Az első, MSN6101-es gyári számú, PW1100G hajtóművekkel felszerelt A320neo immár tavaly szeptember óta repül, amelyhez idén márciusban csatlakozott a második ilyen erőforrással felszerelt teszt példány. A tervek szerint a PW hajtóműves A320neo típusváltozat már az idén év végén megkaphatja a típusalkalmassági bizonyítványát, míg a CFM hajtóművekkel készülő változat 2016-ban juthat el erre a szintre.

Az A320neo berepülési programjának a jelenlegi fázisában az első géppel a nagy magasságú teszteket végzik, illetve a szélsőséges időjárási viszonyok közepette történő üzemeltetéssel kapcsolatos feladatok vannak napirenden, míg a második teszt neo-val a különféle zajterheléseket, megbízhatósági vizsgálatokat végzik, illetve az ETOPS engedélyeztetéshez szükséges útvonalakat repülik le.

A CFM hajtóműgyár, amelyet az amerikai General Electric és a francia Snecma hozott létre közösen 2013 óta teszteli az új generációs Leap–1A sugárhajtóművet. Ilyen Leap–1-es erőforrással repül majd még a kínai COMAC C919-es és a Boeing új generációs B 737 MAX családja is.

A Leap–1-es hajtóművek típusalkalmassági bizonyítványának a megszerzéséhez szükséges tersztjeihez összesen 28 darab gázturbinát használ a CFM a különféle földi és légi tesztek során, amelyek mellett további 32 gázturbinát használnak fel az Airbus, Boeing és COMAC gépekre felszerelve. A tervek szerint 2015-ben kell megkapnia az új Leap–1A/-1C hajtóműcsaládnak a típusalkalmassági engedélyt, amelyet követően 2016-ban szerezheti meg ugyanezt az újabb Leap–1B-változat is.