2024 április 20

RSS Facebook

2015. április 15. szerda, 15:24

11 ülés egy sorban: Az Airbus új koncepciója az A380-as turista osztályára Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Az európai Airbus repülőgépgyár lehetővé teszi a jövőben, hogy az általa gyártott A380-as szuperjumbók főfedélzetén az eddigi 10 helyett akár 11 ülést is elhelyezzenek egy sorban a légitársaságok a gépek turista osztályán. Erről a cég kabinfejlesztési és dizájnért felelős alelnöke, Ingo Wuggetzer beszélt a héten zajló hamburgi Aircraft Interiors Expón. Az eredeti ötlet az A380-as jelenlegi legnagyobb felhasználójától, az Emirates légitársaságtók származik, ám a dubai székhelyű fuvarozó végül elvetette ezt a lehetőséget. Ám az Airbus ennek ellenére úgy gondolja, hogy lehet kereslet a 11 üléses változatra a többi üzemeletető légitársaság részéről.

Két jelenlegi gyártó, a Zodiac és a Geven is vállalta, hogy elkészíti az új koncepciónak megfelelő ülés elrendezést, méghozzá úgy, hogy az új székek rögzítése is illeszkedik ahhoz a padlózat kialakításhoz, amelyet jelenleg is használnak az A380-asok fedélzetén az ülések biztonságos rögzítéséhez. Így nem lesz szükség a gépek padlózatán semmilyen átalakításhoz ahhoz, hogy az új üléseket beszereljék. A 11 üléses változatot 2017-től rendelhetik meg a légitársaságok.

Amiatt viszont, hogy eggyel több ülést helyeznek el egy sorban a főfedélzeten át kell alakítani a gépen a kalaptartónak is nevezett felső csomagtárolókat, mivel a megnövelt ülésszám miatt nehezebb lesz a hozzáférés ezekhez a szűkebb a folyosók miatt. Vagyis úgy kell kissé kiszélesíteni a tárolókat, hogy azokat továbbra is kényelmessen el lehessen érni a székek között átjárókból.

Azt viszont majd a légitársaságok döntik el, hogy hány olyan sort építenek be a főfedélzeti turista oszályának a kabinjába, ahol 11 ülés lesz egymás mellett. Alaphelyzetben 45 sor ülés fér el egymás mögött a gépnek azon a részén, ahol a beépítés megtörténhet.

Az Emirates gazdaságossági okokból gondolkodott azon, hogy bevezeti ezt az új 11 üléses elrendezést, de végül azért vetették el ezt az ötletet, mert ez jelentősen rombolná azt a fajta képet a légitársaságról, amelyet reklámaiban kialakított magáról mint olyan légitársaságról, amelyik magas szintű szolgálatátási színvonallal és kényelmes utazási lehetőséggel várja az utasait.

Ugyanakkor az Airbus szerint a jövőben egyre kisebb az igény a három osztályos kabin elrendezés iránt, mivel a prémium kategóriájú utasok a teljes utazóközönségnek mindössze alig a 6 százalékát teszik csak ki. A jövőben a business osztály mellett a prémium turista osztály jelentheti azt az új kategóriát, amelyet a légitársaságok fejleszteni szeretnének. Immár 26 olyan légitársaság működik világszerte, amely bevezette ezt az új osztályt a gépeinek a fedélzetén, és 11 olyan üzemeltetője van az A380-as típusnak is, ahol létezik ez a kategória.

Emellett viszont igény mutatkozik még egy újabb, még olcsóbb diszkont turista osztályra is a hosszú távú járatokon. E tekintetben kíván alternatívát szolgáltatni az Airbus azoknak a légitársaságoknak, amelyek az Airbus szélestörzsű gépeivel repülnek. Így a jövőben lehetőség lesz ebben az olcsó kategóriában 9 üléses elrednezésre az A330-asok fedélzetén, 10 üléses sorokra az A350-eseken, illetve 11 üléses turista osztályra az A380-asok esetében.

Ám az minden esetben a légitárasások döntése lesz a jövőben is, hogy milyen kabin elrendezést választanak az utasaik számára, figyelembe véve a kényelmi szempontok mellett a gazdaságossági mutatókat is.

A légitársaságok jelenleg 10 üléses változatban repülik az A380-ast a turista osztályon