2017 május 01

RSS Facebook

2015. május 07. csütörtök, 08:24

Többször is 100 lábas magasságot állított be a másodpilóta még Barcelona felé Kiemelt

Értékelés:
(2 értékelés)

Május 7-én újabb információk láttak napvilágot a március 24-én lezuhant Germanwings légitártsaság A320-as gépének a tragédiája kapcsán. A kivizsgálás legújabb fejleményeiről a BEA, a francia balesetkivizsgáló szervezet hozott nyilvánosságra adatokat. Eszerint már az oda úton, azaz a Düsseldorf-Barcelona járat teljesítése során is előfordult, hogy a robotpilóta magasság beállító gombját 100 lábra, (30 méter) az A320-as legalacsonyabb beállítható értékére csavarták.

Mindezek az események akkor történtek, amikor a gép parancsnoka FL370-en (37 000 láb – 12 000 méter) mintegy 4 perces időszakra Barcelona felé is elhagyta a pilótafülkét. Az adatok kiértékelése szerint ekkor adott arra utasítást a Bordeaux-i légiforgalmi irányító a Germanwings járatának, hogy FL370-ről süllyedjen FL350-re. A robotpilóta magassági kiválaszót ezt követően valóban erre az új értékre állította be az elsőtiszt, de előtte letekerte 100 lábra, majd pedig fel FL490-re, amely a maximális beállítási lehetőség az A320-ason. Aztán vissza FL350-es repülési szintre.



A Bordeaux-i irányítás ezt követően ismét engedélyt adott a további süllyedésre FL210-re. Az első tiszt ekkor szintén letekerte a magasság kiválasztó gombot 100 lábra mielőtt beállította volna a FL210-es repülési szintet. Ezt a szintváltoztatási manővert többször is eljátszotta az első tiszt, majd visszakekerte a kiválsztó gombot FL250-re mielőtt a kapitány visszatért volna a pilótafülkébe. A gép 30 perc múlva rendben leszállt Bacelonában.

A BEA továbbá megerősítette, hogy a fatális baleset azt követően következett be, hogy az elsőtiszt ismét egyedül maradt a pilótafülkében a visszafelé tartó Barcelona-Düsseldorf járaton, ahol magára zárta a pilótafülke ajtaját és a robotpilótát átállítva folyamatos süllyedésbe vezette gépet, amely nekiütközött az Alpok vonulatának.

A vizsgálók megerősítették azt is, hogy az első tiszt annak ellenére nem nyitotta ki a pilótafülke ajtaját, hogy a kapitány először a nyitó kóddal akart visszatérni, majd a fedélzeti telefonon keresztül utasította arra a kollégáját, hogy nyissa ki az ajtót. Majd a dörömbölésre sem tett másképpen.

A vizsgálat megállapítása szerint a végzetes süllyedés 30 perccel a felszállást követően kezdődött el. A Marseille-i irányítás ezt megelőzően arra adott engedélyt, hogy a járat direkt az IRMAR pont felé repüljön. Ezt a gép meg is tette, majd a parancsnok elhagyta a pilótafülkét. 30 másodperccel később a robotpilóta magasság kiválasztó gombját FL380-ról 100 feet-re módosították. Ennek hatására a hajtóművek teljesítményét beállító automatikus tolóerővezérlés alapjáratra húzta a hajtóművek teljesítményét, mivel a robotpilóta parancsát süllyedési parancsnak érzékelte, így beállítva a megfelelő süllyedési sebességet. Az optimális süllyedési sebességet normál esetben a fedélzeti komputer számítja ki és állítja be, de ennél a járatnál ezt kézzel állította be az elsőtiszt. Ez 308 kts (csomó) volt, amely magasabb volt mint az eredetileg beállított 273 kts-os sebesség. Ezután 288 csomós sebességi érték lett beállítva, majd pedig több alkalommal is változtatott rajta a végső 323 csomós értékig.

A légiforgalmi irányítástól származó adatok szerint az utolsó jóváhagyott magasságot sem igazolta vissza a repülőgép személyzete, majd a továbbiakban semmilyen civil és katonai rádióhívásra sem válaszolt egyetlen frekvencián sem, beleértve a vészfrekvenciát is.

A BEA arról is beszámolt a jelentésében, hogy a pilótafülke ajtaját 4 perccel azt követően zárták be, hogy a kapitány elhagyta azt, s a gép 25 ezer lábra süllyedt. A sebességet ezt követően 350 kts-ra növelték, ami a maximálisan beállítható érték az A320-ason. A gép ezt követően 354 csomós sebességre gyorsított, amelyet meg is tartott a becsapódásig.

A fedélzeti telefonon keresztül négy alkalommal próbáltak kapcsolatba lépni a pilótafülkében lévő első tiszttel, illetve a BEA jelentése szerint több tompa hang is hallható, amely valószínüleg az ajtó erőszakos kinyitási kísérletére utal. Ez utóbbi agresszív zaj öt alkalommal hallható. A gépet más a légtérben tartózkodó repülőgép is hívta folyamatosan, de az A320-as azokra sem válaszolt. A földközelség jelző 25 másodperccel a becsapódás előtt adta le az első figyelmeztetést.

A végzetes zuhanást sem a 144 utas, sem pedig a 6 fős személyzet egyetlen tagja sem élte túl.

A Lufthansa csoport azt is bejelentette, hogy a jövőben megszűnik a Germanwings mint márkanév és helyette Eurowings repül majd a diszkont légitársaság.