2017 július 27

RSS Facebook

2015. május 14. csütörtök, 12:18

Amikor egy Mi–26-os nehézhelikopter repít egy Mi–26-os nehézhelikoptert Kiemelt

Értékelés:
(1 értékelés)


Nem mindennapi feladatot teljesített Oroszországban a minap az egyik kereskedelmi repülésekre használt Mi–26T nehézhelikopter. A világ legnagyobb forgószárnyasának egy katonai változatú, másik Mi–26-os sárkányát kellett átrepítenie Joskar-Olából Rosztovba. Jelenleg a Mi–26T az egyetlen olyan szállítóhelikopter a világon, amelyik képes egy 14 tonnás Mi–26-os sárkányt a levegőbe emelni és külső függesztményként elszállítani azt. A katonai helikopter törzset a Rostvertol-Avia tulajdonában lévő Mi–26T szállította el a Rostov-Mil kísérleti repülőintézet megbízásából.


A nem mindennapi feladatot 9 nap alatt teljesítette a Rostvertol-Avia Airlines helikoptere és személyzete – számolt be az akcióról Valerij Csumakov parancsnok. A szállítás során a különleges kötelék átrepült Csebokszari, Uljanovszk, Szaranksz, Penza, Szaratov, Kamisin, Volvográd és Volgodonszk felett. A repülés ideje alatt a személyzetnek egyaránt kellett télies és nyárias időjárási körülmények közepette repülnie, de ez nem jelentett különösebb problémát a számukra.

A Mi–26-os helikopter az ilyen speciális szállítási feladatok mellett kiválóan alkalmas még ejtőernyősök szállítására, bármilyen ipari vagy természeti kataszrófa esetén evakuálásra, speciális felszerelések külső függesztményként vagy a tehertérben történő szállítására olyan távoli területekre, amelyek más járművekkel nem közelíthetőek meg.


A Mi–26-ost gyártó Rostvertolnál ugyanakkor már hozzáláttak a Mi–26-os típus modernizálási programjának az előkészítéséhez. Ennek eredménye a Mi–26T2-es változat lesz, amelyet teljesen új, modern avionikával látnak el, s ennek köszönhetően kisebb lesz a repüléshez szükséges személyzet létszáma is ennél a változatnál a jövőben. A Mi–26T-változatot a Mi–6-os katonai helikopterből fejlesztették ki a moszkvai Mil helikoptergyárban még az 1970-es években. Az első nyilvános bemutatkozása 1981-ben volt a párizsi repülő világkiállításon és vásáron. A Mi–26T sorozatgyártása 1985-ben kezdődött el. Ebbe a változatba már olyan robotpilóta is került, amely képes volt függeszkedésben is megtartani a helikoptert.

1996-ban kezdődött el a légi utántöltésre is képes Mi–26T légi tesztelése, majd 1997-ben megszületett a típus tűzoltó változata is. 1999-ben pedig egy ilyen Mi–26T nehézhelikopterrel szállították el Krasznojarszk környékéről azt a jégtömbbe fagyott mammut maradványt, amelyet Szibériában fedeztek fel a kutatók. De emeltek már a helyére templom kupolát és keresztet is ilyen helikopterrel Pavlovszkaja megyében 2001-ben, s szállítottak el egy 11 tonnás CH–47-es Chinook helikopter roncsont Afganisztánban a baleset helyszínéről. 2009-ben a 27 méter hosszú Alinghi 5-ös katamaránt emelték a magasba ilyen helikopterrel, de arra is volt példa, hogy egy Tu–134-es utasszállító repülőgépet repítettek a helyére egy Mi–26T-vel.

A Mi–26T jelenleg a világ egytlen olyan forgószárnyasa, amelyik képes több mint 20 tonnás teher levegőbe emelésére. Ugyanakkor a Rostvertol gyár, amely raja a Russian Helicopters konzorciumnak idén ünnepli a Mi–26T sorozatgyártása kezdetének a 30. évfordulóját.


Fotó: Russian Helicopters