2024 május 02

RSS Facebook

2011. október 02. vasárnap, 18:46

Budapesten járt az A380-as Kiemelt

Értékelés:
(2 értékelés)

Vasárnap, október 2-án kora délután, 12.45-kor rövid látogatásra Budapestre érkezett a Lufthansa Airbus A380-as „dubledecker”, vagyis kétfedélzetes gépe. A D–AIMF lajstromjelű, „Zürich” névre keresztelt gép Vecsés felől, a 31-es jobb pályára érkezett. Ez alkalommal a mintegy 150 érdeklődő újságírót, fotóst és operatőrt – a biztonsági előírások betartásával – közel engedték a landolás helyéhez, úgyhogy (elvileg) kiváló fotók is készülhettek a különleges eseményről. Amin a gép hatalmas méretein kívül még meglepődhettünk, az a Rolls-Royce Trent 900-as hajtóművek halk működése és az A380-as kecses, szinte könnyed légi manőverezése volt.






Ami a méreteket illeti, a 73 méter hosszú törzs, a csaknem 80 méteres fesztávolság, a több mint 24 méteres magasság szóban nehezen visszadható – de az talán segít a megértésben, ha tudjuk, hogy a Trent hajtóművek több mint három méter széles beömlőnyílása nagyobb, mint sok közforgalmi repülőgép törzsátmérője.


A Lufthansa az A380-asait nyolc első osztályú fotelággyal, 98 business osztályú fotellel és 420 turista osztályú üléssel rendeztette be – a prémiumosztályok a felső fedélzeten, a turistaosztály az alsó- vagy más néven főfedélzeten kaptak helyet.


Minderről személyesen meggyőződhettünk, mert a légitársaság illetékesei egy pár perces vizitre az újságírókat is meghívták az óriásgép fedélzetére. Az első és a business osztály keleti kényelmén túl nekem különösen tetszett, hogy a választható fedélzeti szórakoztató programok között több is van, amely a külső kamerák képét mutatja fel- és leszállás, de akár menet közben is.


A mintegy kétórás ferihegyi vizit végén az A380-as – amely Prága érintésével érkezett Budapestre – visszarepült Frankfurtba, de előbb még tett egy iskolakört is a Liszt Ferenc Repülőtér körül, s a fotósok legnagyobb örömére alacsonyan áthúzott az 1-es terminál előtti 31-es bal pálya felett, búcsúzásképpen megbillegtette a szárnyait, majd elegánsan elhúzott a Duna irányába.


A Lufthansa a megrendelt 17 példányból eddig nyolc A380-800-ast vett át, és 2015-ig még további hét ilyen óriásgépet állítanak forgalomba.

Az A380-as legnagyobb megengedett felszállósúlya 562 tonna, és leszállás nélkül több mint 15 ezer kilométert képes megtenni körülbelül 900 kilométeres óránkénti utazósebességgel. A négy hajtómű egy utasra számítva száz kilométeren kevesebb mint 3 liter kerozint fogyaszt, s ezzel az A380-as jelenleg a világ legazdaságosabb repülőgépe. (Feltéve persze, hogy a gép két fedélzetén minden helyet sikerül eladni.)