2017 szeptember 21

RSS Facebook

2015. július 10. péntek, 13:21

An–26 MSZB, avagy az Antonov An–26 NextGen-je Kiemelt

Értékelés:
(3 értékelés)

Varga Zoltán kollégánk a napokban járt Kijevben, ahol sikerült egy igen exkluzív fotót készítenie a város Zsuliani repülőterén. Ott ahol a 410-es számú gyárban nagyjavítják az An–26-os családba tartozó ukrán gyártmányú szállítógépeket. A képen látható An–26-ost a zaporozsei Motor Szics hajtóműgyárral karöltve fejlesztette ki az Antonov. Az An–26MSZB (ukránul MCB) jelzésű változat abban különbözik a klasszikus Ancsáktól, hogy az eredeti AI–24VT hajtóművek helyett erőforrásként két darab TV3–117VMA-SZBM1-es légcsavaros gázturbina került a szárnyakra, amelyek egy-egy új generációs, hat tollú légcsavart forgatnak meg. A TV3–117VMA turbinát eredetileg a Mi–8/17-es családhoz fejlesztette ki az Ivcsenko-Progressz tervezőiroda, és gyártja a Motor Szics hajtóműgyár. Mivel a TV3-as egy igen jól sikerült konstrukció, ezt alakították át azt az új generációs An–140-es közepes szállítógéphez is meghajtásnak.





A TV3–117VMA gázturbinák beépítésével az An–26-osok is megfelelnek a ICAO legszigorúbb zajkorlátozásra vonatkozó előírásainak, így korlátozás nélkül használhatnák az Az–26MSZB-k az európai repülőtereket. Továbbá a gépek jóval gazdaságosabban üzemeletethetőek ezeknek az erőforrásoknak és a hatágú légcsavarnak az alkalmazásával. Az An–26MSZB tehát nem más, mint az An–26-os Next Generation-változata. A fejlesztési projekt azonban információink szerint egyelőre holtvágányon van az Ukrajnában kialakult bizonytalan gazdasági és politikai helyzet miatt. Ugyanakkor komoly potenciál van az An–26-osok ily módon történő modernizálásában, mivel közel 1400 példányt gyártott az Antonov az elmúlt több mint negyven év alatt a típusból. Ezeknek pedig egy jelentős része még ma is repül a világ szinte valamennyi kontinensén.

Fotó: Varga Zoltán