2017 július 27

RSS Facebook

2015. október 13. kedd, 13:20

Forma és tartalom Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Folytatjuk a repülési naplókról szóló sorozatunkat. Továbbra is Vicsotka József, az NKH LH Szakszolgálati Főosztályának vezetője lesz a kalauzunk a témában.










– Hányfajta elfogadott repülési napló létezik? 

– A jogszabályi előírások szerint jelenleg négy különböző repülési napló létezik. Ezek közül három kötött tartalmi és formai követelményekkel, egy csak tartalmilag kötött követelményekkel. A leggyakoribb és legtöbb légijármű-kategóriára alkalmazandó repülési napló az ábrán is látható. Ez repülőgép, helikopter, léghajó, helyből felszálló repülőgép, autogiró és ultralight légijármű-kategóriákra felel meg. Ugyanezt a repülési naplót kell vezetnie a hajózónavigátoroknak (fedélzeti navigátor) és a hajózómérnököknek (fedélzeti mérnök) is. A másik két ábrán tüntettük fel a vitorlázó repülőgép és a ballon légijármű-kategóriákra vonatkozó két különböző repülési naplót. Van ezeken kívül még egy, amelynek csak a tartalmi követelményei adottak, a formai követelmények kötetlenek, ezt az 5/2001-es tartalmazza. Ez vonatkozik az UL A1 sárkányrepülőgép légijármű-kategóriákra.

– Milyen formai vagy tartalmi változások történtek az előző szabályozáshoz képest?

– A 32/2009-esről a 1178/2011-esre történő átállás nem érintett minden légijármű-kategóriát. A repülőgép, helikopter, léghajó, helyből felszálló repülőgép, autogiró, ultralight, UL A1 sárkányrepülőgép légijármű-kategóriák esetében nem történt változás. A hajózónavigátorok és a hajózómérnökök esetében vezetendő naplónál sem változott a jogszabályi követelmény. Viszont a vitorlázó repülőgépek és a ballonok esetében – magára a légijármű-kategóriára vonatkozó módosítások miatt – bővült a napló tartalma, és emiatt a formátuma is. A vitorlázó repülőgépek esetében megjelentek olyan, szakszolgálati engedélybe is bejegyezhető indítási módok a korábbi rendszerhez képest, amelyeket – bár manapság ritkák – a naplóban is tudni kell jelezni. Jelenleg öt indítási mód létezik a jogszabály szerint: a csörlésből, vontatásból, önerőből történő indulást már kiegészíti a gumiköteles indítás és az autóval történő felvontatás bejegyezhetősége is. A ballonoknál pedig megjelentek az osztályok és csoportok, amelyeket mind a szakszolgálati engedélybe, mind a repülési naplóba bejegyezhetővé kellett tenni. A 1178/2011-es lehetővé teszi a jogszabály egyes részeinek derogálását (halasztását), illetve lehetőséget ad bizonyos kérdésekben az illetékes hatóság számára, hogy a jogszabállyal és a hozzá tartozó AMC-vel és GM-mel összhangban az EASA-val egyeztetve határozzon meg részkövetelményeket. Így adva időt az átállásra és a konvertálásra, a vitorlázó repülőgépek és a ballonok tekintetében az ábrákon szemléltetett, bővített tartalmú és formájú repülési naplókat csak 2016. január 1-jétől kötelező használniuk az érintett pilótáknak. A korábbi naplót ekkor le kell zárni, átvezetni az áthozatokat és az újat vezetni tovább, pontosan úgy, ahogy 2009. augusztus 25-én is le kellett zárni és átvezetni a 32/2009-esnek nem megfelelő repülési naplókat valamennyi érintett légijármű-kategóriában.

– Ezek a bővített tartalommal kiegészített naplók forgalomban vannak már?

– Több gyártó is megkereste a Légügyi Hivatalt tavaly a kérdéssel, mi átadtuk a szerkeszthető formátumot a gyártóknak szabad felhasználásra, így mindenki számára biztosított, hogy megvásárolhassa a jogszabályi követelményeknek megfelelő naplót a megadott dátumra. A PDF formátumú tájékoztató, amelyben megtalálhatók a napló tartalmi és formai követelményei, mindenki számára szabadon elérhető a www.nkh.gov.hu weboldalon.

(A befejező rész következik)


Cikkünk a Nemzeti KÖzlekedési Hatóság támogatásával készült! 

Fotó: NKH LH