2017 november 21

RSS Facebook

2015. október 13. kedd, 13:42

Beindult a Gerle 12-es motorja Kiemelt

Értékelés:
(3 értékelés)

Ismét történelmi jelentőségű esemény történt október 13-án délelőtt a budaörsi repülőtéren. A Goldtimer Alapítvány 2013 kezdte el a Bánhidi Antal által tervezett Gerle repülőgépnek a felújítását, repülő képes állapotúra hozását. Ennek a folyamatnak a legújabb állomásaként ma első ízben beindították az alapítvány szakemberei a gép Walter Minor IV-3-as soros négy hengeres motorját. Jól jelzi az esemény fontosságát, hogy a a tíz órás kezdésre szinte mindenki ott sürgött forgott a gép körül, hogy szem és nem utolsó sorban fültanúja lehessen az évtizedeken át némaságra ítélt eredeti Walter erőforrás beindításának. A motor hosszú éveken keresztül pihent az atkári repülőgép építők hangárjában várva sorsának jobbra fordulását. Ez pedig akkor következhetett be, amikor a Margit-kúti old timer repülőgép építők, azaz Váradi Laciék bevállalták, hogy odaadják a motort a Goldtimer alapítványnak, hogy azt beépíthessék a Gerle 13-as replikába. Laciék Paprika Miklós repülőgép motor szerelő közreműködésével nagyjavították a motort, hogy az ismét üzemképessé váljon. Mivel a Gerle 13-as Gennet Major csillagomotoros változat volt, ezért változott meg a Gerle típusszáma is. Ugyanis Bánhidi épített korábban olyan Gerlét, amelyben soros négy hengeres erőforrást használt. Ilyen volt többek között a Gerle 12-es, igaz abban egy Weiss-Manfréd Sport motor került. Viszont a Gerle 19-esbe és -20-asba tényleg Walter-Minor IV-3-ast építettek, igaz nem Bánhidi, hanem az MSrE szerelői, hiszen a Műegyetemi Sportrepülő Egyesületben is gyártották a Gerléket.

Tíz óra előtt pár perccel Váradi Lacit érte az a megtiszteltetés, hogy első ízben beindítsa a Gerle 12-es motorját. Mellett ifj. Bobák Gyuri, Rohács Tomi, Muhi Béla, Fedő, Krauth Peti és még sokan mások vártak arra a hideggel dacolva, hogy bepöccenjen végre a motor, meghajtva a Révy Laci bácsi által legyártott mahagóni fa színre pácolt gyönyörű új légcsavart. Az első egynéhány próbálkozás során csak nem akarta a motor felvenni a fordulatot, s az olajnyomás mérő sem jelezte, hogy tényleg van kenése a motornak. Ám egy két szakavatott mozdulattal a stáb addig állítgatott a motoron, míg nem győzött az igazság, s végre tényleg duruzsolni kezett az erőforrás. Csodálatos zeneként szólt a négy hengeres Walter motor, teljesen új hangnemet és hangszínt hozva a budaörsi repülőtér érájába. Újat méghozzá azért, mert a Po–2-es és a Kánya is M–11FR csillagmotorral vannak felszerelve, amelynek teljesen más a hangszíne és öblössége a soros motorhoz képest. A Walter-Minor hangja ugyanis sokkal csengőbb és magasabb mint a csillagmotoré, így már ennek a hangja alapján is messziről meg lehet majd különböztetni, ha a Gerle 12-es repül a levegőben. Reméljük már erre sem kell sokat várni, mert a motorpróbákat követően már csak az lesz a Goldtimer alapítvány, és Rohács Tomi főpilóta feladata, hogy a levegőbe repítse a Gerle 12-est. Bízunk benne, hogy lesz hozzánk annyira kegyes az időjárás is, hogy erre a már nagyon várt mozzanatra még az idén sor kerülhet!

Fotó: Virág Richárd