2024 április 20

RSS Facebook

2016. március 30. szerda, 14:36

Előzetes hírek: Rosztovnál a pilóták nem voltak szinkronban Kiemelt

Értékelés:
(3 értékelés)

Március 19-én hajnalban a dél-nyugat oroszországi Rosztov térségében a leszállásra alkalmatlannak vélt időjárásban köröző flyDubai gép pilótái az első két robotpilótás leszállási kísérlet után kézi vezérlésre tértek át. Az FZ981 járat legényégének eljárását a „fekete doboz”-ként ismert fedélzeti adat-, és hangrögzítő berendezések őrizték meg, amelynek a tartalmát egyelőre nem hivatalosan a moszkvai Kommerszant hozta nyilvánosságra a vizsgálatot végzőkhöz közel álló forrásra hivatkozva. Az eddig kinyert adatok szerint a nem hivatalos jelentés megállapította, hogy a szél erős lökéshullámai és változó iránya miatt a Boeing robotpilótája nem tudta megfelelően követni a siklópályát az adott leszállási konfigurációban. A személyzet – észlelve a rendellenességet – a következő körben már kézi irányítással kezdte meg a leszállási manővert.




Ám 270 méteres magasságban – amikor a futópálya még 6 km távolságra volt – az egyik pilóta megnyomta a TOGA (Take-off. Go around – leszállást megszakító, átsartolás) gombot, amely a leszállási manőver megszakítására és azonnali egyenes vonalú emelkedésre utasítja a gépet, illetve ezzel egy időben kikapcsolta a robotpilótát. Eszerint az emelkedéshez a pilótáknak már maguknak kellett beállítaniuk a gép emlekedéséhez szükséges állásszögét a repülési műszerek értékei alapján.

A moszkvai lap megfogalmazása szerint a szakértők úgy vélik, hogy a flyDubai személyzete nem vette figyelembe a Boeing 737-es ama sajátosságát, amely a leszállás üzemmódból a felszállás üzemmódba való átmenetre jellemző. A Kommerszant részletezi is mindezt: amikor egy gép robotpilótával közelít a futópályához, a szerkezet konfigurációja meglehetősen bonyolult. Magassági kormánya a lefelé haladásnak megfelelő szögbe áll be, a stabilizátor pedig ezzel ellentétesen, felfelé emeli a gép orrát, hogy a kormányra ható erők egyensúlyban legyenek a manőver során. Ha a gép robotpilóta üzemmódban indul a következő körre, akkor a vezérsík és a stabilizátor is automatikusan engedelmeskedik a fedélzeti számítógépnek az új konfigurációnak megfelelően. Ám ha kézi vezérléssel történik mindez, akkor a pilóta ösztönösen is maga felé húzza a magassági kormányt, hogy azt a felszállásnak megfelelő helyzetbe állítsa, illetve hozzá trimmeli a stabilizátort is, hogy kiegyenlítse a kormányra és a stabilizátorra ható erőket. A TOGA gomb megnyomása után azonban a gép a sima, normális emelkedés helyett, jóval meredekebb szögben, mondhatni vadászgépként tör a magasba.

Szakértők úgy vélik – folytatja az orosz lap –, hogy a flyDubai pilótái vagy a fáradtság miatt, vagy tapasztalat hiányában, nem ismerték fel a gép sajátos reagálását ebben a kritikus pillanatban. Amikor pedig a Boeing sebessége hirtelen visszaesett, hiszen a meredek emelkedés miatt a gép már túl volt a kritikus állásszögön, a pilótafülkében hirtelen konfliktus keletkezett. Az gépet vezető pilóta, folytatva az emelkedést, próbálta fokozni a sebességet, a felszállási üzemmódig növelve a hajtóművek erejét. Társa viszont úgy gondolta, hogy feltétlenül lefelé kell engedni a Boeing orrát, valószínűleg éppen a lecsökkent sebesség miatt, vagyis, hogy sebességet gyűjthessenek. A pilótafülke hangrögzítőjének tanúsága szerint ezért kiáltásokkal riasztotta partnerét:

– Megállj! Hova? Állj! Állj!

És ezzel egy időben igyekezett megszakítani a további emelkedést előrefelé tolva a kormányt. Amint szakmai körökben mondják, kettészakadt az irányítás: a Boeing fedélzeti számító gépe minden mozdulatról utasítást kapott, mindkét kormányról – amelyek normális esetben, szinkronban vannak egymással. A pilóták azonban csak akkor kezdték összehangolni a tevékenységüket, amikor rájöttek, hogy negatív terhelés éri őket. – Ez olyan érzés, amilyent egy zuhanó liftben érezhet az ember. – Ekkor viszont már késő volt.

A Boeing 62 fővel a fedélzetén, 325 km/h sebességgel, 45 fokos szögben száguldott lefelé. Az ütközés előtti pillanatokban a két pilóta szörnyülködve és kétségbeesetten kiáltozott. Egyelőre nem állapítható meg, hogy a melyik pilóta miben hibázott.

A Kommerszant felhívja a figyelmet arra, hogy az Aviakompania Tatarsztan gépe, 2013 novemberében, Kazany város közelében, hasonló körülmények közepette járt szerencsétlenül. Ezután az orosz légügyi hatóság 11 Boeing pilótával szimulátoros kísérletet végzett. A csekély magasságból, második körben végrehajtott leszállást csupán négy pilóta volt képes végrehajtani. Kivétel nélkül, minden pilóta azt közölte, hogy a feladat rendkívül nehéz volt és a végrehajtás különleges stressz hatást váltott ki bennük.

(meruk)