2017 szeptember 26

RSS Facebook

2016. április 20. szerda, 19:04

Utánajártunk a rendőrségi helikopterek beszerzésének Kiemelt

Értékelés:
(10 értékelés)

Bár lapzártánkig még a nyilvánosság előtt hivatalosan nem jelentette be a Belügyminisztérium, hogy vásárolt öt darab használt, MD–902-es Explorer típusú NOTAR (faroklégcsavar nélküli) rendőrségi helikoptert, a Közbeszerzési Tájékoztató 2016. április 19-én publikussá vált információja szerint ez év február 22-én született meg a döntés arról, hogy a rendőrség a cseh tulajdonú European Air Service s.r.o. közreműködésével szerezte be 13,6 millió euróért a légi rendészet számára a fent említett helikoptereket. Az ügylet hátteréről az ORFK sajtóosztályát és iparági szakértőket kérdeztünk meg, hogy kiderítsük, mennyire tekinthető korrektnek az az eljárás, amelyet a BM és a rendőrség folytatott a nyilvánosság teljes kizárásával.

Mint azt az ORFK sajtószolgálatától megtudtuk, a helikopterek beszerzése a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 9. § (1) bekezdés a) pontjában adott felhatalmazás alapján, a védelem terén alapvető biztonsági érdeket érintő, kifejezetten katonai, rendvédelmi, rendészeti célokra szánt áruk beszerzésére, illetőleg szolgáltatások megrendelésére vonatkozó sajátos szabályokról szóló, 228/2004. (VII. 30.) Korm. rendelet szabályai szerint – tárgyalásos eljárás keretében – zajlott. Vagyis erre hivatkozva a Belügyminisztérium nem nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatása révén járt el a helikopterek megvásárlása kapcsán.

A használt MD–902-es forgószárnyasokat Németországból, Baden-Württemberg tartomány rendőrségétől vásárolta a BM, mivel Németországban a közelmúltban döntés született arról, hogy minden egyes tartományi rendőrség légiflottáját országos szinten egységesítik, vagyis az Airbus Helicopters által gyártott H–145-ös típussal látják el azokat. Ezért valamennyi tartományi légi rendészeti egység – így a baden-württembergi is – folyamatosan kivonja a flottájából a más típusú forgószárnyasait, és értékesíti azokat. Az Aeromagazin információi szerint a megvásárolt helikopterek 2001–2003-as gyártásúak, vagyis jelenleg 13–15 évesek. Mint arról az ORFK írásban tájékoztatott bennünket, az öt helikopter ez idáig darabonként 4400–7500 repült órával rendelkezik. Azt is megtudtuk, hogy az amerikai MD-gyár nem ad ki maximális üzemidőt erre a típusra, hanem 20 ezer repült órában vagy 40 naptári évben határozta meg azt az időintervallumot, hogy mikor kell a típushoz tartozó helikoptereket nagyjavítási szinten ellenőrizni. Ekkor az állapotuknak megfelelően kell az említett limitet elért helikoptereken a nagyjavítási munkákat elvégezni, amelyeket követően újból indul az időszámítás. Ezenfelül az MD–902-es típus üzemben tartása kapcsán 25 és 100 órás, valamint éves szintű kötelező karbantartások vannak előírva. Úgy tudjuk, hogy a Magyarországra érkező régi-új helikoptereket azt követően veszi majd át a légi rendészet, hogy a németektől kivont forgószárnyasok átesnek a már említett éves kötelező javítási és karbantartási munkálatokon.

Arra vonatkozóan is kértünk információt az ORFK-tól, hogy milyen felszereltséggel érkeznek majd az Explorerek Magyarországra. A szűkszavú tájékoztatás szerint „a rendőrségi feladatokra alkalmas teljes felszereléssel” jönnek a gépek. Ez az iparági standardokat ismerve azt jelenti, hogy – egyebek között – FLIR konténer és hozzá tartozó operátori munkahely, fedélzeti adatrögzítő, speciális videokamera, nagy teljesítményű kereső fényszóró is van a helikopterekbe beépítve, valamint tudomásunk szerint éjjellátó berendezés (NVG) is van rendszeresítve.

Úgy tudjuk, hogy a kivonáskor a német rendőrség semmilyen karbantartási, javítási munkát nem kívánt végrehajtani a helikoptereken a cseréjük miatt, ezért az üzletet lebonyolító cseh cég vállalta azt, hogy azonnali használatra alkalmas állapotban szállítja le az MD-ket a magyar rendőrségnek. Így a 13,6 millió eurós beszerzési ár magában foglalja a már említett éves kötelező nagyjavítást minden helikopteren, továbbá azt a logisztikai hátteret is, amely révén a rendszerbe állítást követően a ferihegyi bázisú légi rendészet önállóan tudja majd üzemeltetni a helikoptereket, vagyis saját karbantartó és javítóbázist is létrehoz a beszerzés keretében, s átveszi a német rendőrségtől a náluk megmaradt teljes pótalkatrészkészletet is. Az ORFK tájékoztatása szerint az üzletet lebonyolító cseh cég egyéves garanciát is vállal a helikopterekre, s a légi rendészet műszaki állományát segítve szintén egy évig egy gyári műszaki szakember is dolgozik majd Budapesten a ferihegyi bázison.

Mivel az MD–902-es teljesen új típus lesz a légi rendészet hajózó- és műszaki állománya számára – annak ellenére, hogy a szintén ugyanattól az amerikai gyártótól az 1990-es években vásárolt MD–500-as típusú, egy hajtóműves helikopterek jelenleg is repülnek a flottájukban –, a beszerzési ár magában foglalta még a pilóták és műszakiak, a fedélzeti operátorok, valamint az őket ellenőrző Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalához tartozó munkatársak típusátképzését is. Ez utóbbi a pilóták számára nemcsak elméleti tanfolyamot jelent, hanem kötelező repülési óraszámot is – kétkormányos oktatórepülés keretében. Vagyis a helikopterek darabonkénti 2,72 millió eurós beszerzési ára a már említett éves nagyjavítás költségét, a raktárkészlet és logisztikai háttér megvásárlását, továbbá a légi és földi személyzet típusátképzését is magában foglalja. A gépekbe beépített rendőrségi eszközöket is külön ki kellett fizetni a helikoptereken túlmenően.

Információink szerint az MD–902-es gépek nyártól kezdődő érkezésével párhuzamosan a légi rendészet kivonja a flottájából az 1978-tól rendszerben lévő, lengyel gyártású Mi–2-es helikoptereket, amelyek további nagyjavítása darabonként 1,2 millió euróba került volna a gyártó PZL swidniki gyárában.

A teljes cikk az Aeromagazin április 29-én megjelenő májusi számában olvasható

(sajtos)