2017 szeptember 26

RSS Facebook

2016. augusztus 11. csütörtök, 10:19

Szigorúan ellenőrzött repülők Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Bár a címben ott az áthallás, a valóságban csak a szigorú ellenőrzés egyezik a légi járművek és Bohumil Hrabal ikonikus filmjének vonata kapcsán. A repülőszerkezetek ellenőrzésére kialakított szabályok, előírások vérrel íródtak, ezért ilyen szigorúak a feltételek. Itt minden lazaság, engedékenység emberéletek és nagy értékű gépek elvesztésével járhat. S hogy mi minden kapcsolódik még az ellenőrzések sorához, arról Regényi Krisztiánt, az NKH Légügyi Hivatal Felügyeleti Főosztályának munkatársát, f
orgalmi ellenőrzési nemzeti koordinátort, SAFA/ACAM felügyelőt faggatom.






– Mindannyian tudjuk, hogy ezek a vérrel írt szabályok csak annyit érnek, amennyit be is tartanak belőlük. A feltételeknek való megfelelést pedig mi is mutathatná meg jobban és minden érintett számára megnyugtatóan, mint az ellenőrzések. Ezek a repülés egyik részterületén sem nélkülözhetők. Legyen az orvosi ellenőrzés, pilótaképzést követő vizsga vagy fontos karbantartási feladat során végzett kettőzött ellenőrzés. Mi most a forgalmi viszonyok között végzett ellenőrzéseket mutatjuk be.

Van egy csapat az NKH Légügyi Hivatalában, melynek tagjai évente közel kétszáz alkalommal bukkannak fel repülési feladat végrehajtásakor, hogy a jogszabályok szerint ellenőrizzék az üzemeltetés körülményeit és a légi jármű állapotát. Ezek döntő részben SAFA- (Safety Assessment of Foreign Aircraft) ellenőrzések, melyek egységes európai szabályozás alapján történnek, többségében külföldi légi járműveken.

– Mióta létezik ez az egységes szabályozás?

– Ez a fajta ellenőrzés 1996-ig nyúlik vissza. A Birgenair légitársaság B 757-200-as típusú repülőgépe a Dominikai Köztársaság partjainál katasztrófát szenvedett, sok német utassal a fedélzetén. Az EU döntéshozói erre válaszul egy olyan programot kívántak indítani, mellyel a közösségen kívüli üzemeltetők biztonságáról kaphatnak közvetlen képet és tehetnek intézkedéseket. Nemzetközi jog alapján számos ilyen üzemeltető szállította és szállítja az EU állampolgárait.

– Sokan használják ezt a módszert?

– A kezdetek óta a program rendkívül kiterjedt és egyre sikeresebb. Mára évente körülbelül 12 ezer ilyen ellenőrzést végeznek, biztonsági hatása vitán felüli. Nemzetközisége egyre nő, csatlakozott már sok más állam mellett Kanada, Szingapúr, Izrael és az Egyesült Arab Emírségek is.

A kezdeti időkben a részt vevő államok önkéntesen egységesítették az ellenőrzés szabályait, mára ez európai jogszabályban előírt kötelezettség. Kiterjed az EU-n belüli ellenőrzésekre is, tehát a tagállamok másik tagállam felügyeletébe tartozó légi járműveket is ellenőriznek. Sőt, ezeket az elveket alkalmazzák a saját nemzetük felügyeletében üzemelő légi járműveknél is.

– Hogy néz ki egy ilyen ellenőrzés a gyakorlatban?

– A feladat során két-három szakember 20-30 perc alatt átnézi a légi jármű és a személyzet okmányait, a repüléshez szükséges dokumentációkat, szabályzatokat, valamint a légi jármű felszereltségét, és szemrevételezi külső-belső állapotát. Mindezeket a gépszemélyzet fontos tevékenységeinek lehető legrövidebb idejű megzavarásával végzik, és az eljárás csak indokolt esetben okozhat járatkésést. Legtöbbször az ellenőrzés megállapítások nélkül zárul, ám nem ritka, hogy értesíteni kell egy feltárt hiányosságról az üzemeltető felügyelő hatóságát (hazai gép esetében a társosztályokat), esetleg még azonnali javító intézkedésre is szükség van.

Minden információ egy központi adatbázisba kerül, innen az érintett üzemeltető, hatóságok, az EASA (European Aviation Safety Agency) is eléri az eredményeket. Az adatokat analizálják, a kimutatásokból pedig láthatók a biztonsági trendek. Ezek alapján pedig fontos döntések hozhatók. Kivételesen súlyos esetekben lehet így „feketelistára” is kerülni, de ez inkább egy hasznos jelzés az üzemeltetőnek, hogy vannak gondok, amelyeket meg kell oldani.

Az NKH-nál a forgalmi ellenőrzések terén komoly fejlődés történt az elmúlt években – összhangban az EU és az EASA növekvő elvárásaival. Ellenőrzéseink száma folyamatosan emelkedik, tavaly meghaladta a 150-et. Sok esetben különleges szállításokat végző légi járművek ellenőrzését is elvégezzük.

A bevezetőben említett csoport tagjai munkaidejük jelentős részét tudják a program céljaira fordítani, fel vannak szerelve a légi járművek mozgását megjelenítő szoftver- és rádiókommunikációs eszközökkel, fontos EASA- és Eurocontrol-adatforrások állnak rendelkezésükre. S ami talán ennél is fontosabb, több évtizedes üzemeltetési és szabályzói tapasztalatú pilótákkal és repülőműszaki szakemberekkel dolgozhatunk. A követelményeknek megfelelően valamennyi ellenőrünk erre a feladatra előírt többhetes speciális külföldi elméleti és gyakorlati képzést is kapott. Teljesítjük a jártasság folyamatos fenntartásához szükséges továbbképzési és gyakorlati munkavégzési előírásokat. Részt veszünk szakterületünk európai szintű koordinációs megbeszélésein, így első kézből tudjuk meg a technikai és szabályozói változásokat, problémákat, megoldásokat.

– Milyen egyéb ellenőrzéseket végeznek?

– Nem kevésbé fontos az úgynevezett ACAM (Aircraft Continuing Airworthiness Monitoring) ellenőrzés, jellemzően évente 50-60 alkalommal. A munkamódszer hasonló, viszont a folyamatos légi alkalmasság oldaláról sokkal részletesebb vizsgálatot végzünk ennél az ellenőrzéstípusnál. Tevékenységünket ezen a területen a hazai flottán végezzük.

Az ACAM ellenőrzésekre azért van szükség, mert a jelenlegi szabályoknak köszönhetően a korábbi merev hatóság légialkalmassági felülvizsgálati rendszer visszaszorult, helyette monitoring útján győződünk meg és adunk visszajelzést a flotta légialkalmassági helyzetéről.

Szúrópróbaszerűen, forgalmi körülmények között egyszerűbb, míg előre kiértesített módon – akár karbantartással egy időben – részletesebb ACAM ellenőrzéseket végzünk.

– Mi kerül ilyenkor a fókuszba?

– A légijármű-nyilvántartásokból követhető folyamatos légialkalmassági, karbantartási állapotát ellenőrizzük. Természetesen a szerkezet is alapos szemrevételezést kap, boroszkóppal akár még a nehezen hozzáférhető helyeken is tudunk ellenőrzést végezni.

Munkánkat minden esetben igyekszünk az üzemeltetés érdekeinek figyelembevételével végezni. Felfogásunk szerint ez a hozzáállás és a nyitottság a kulcs az együttműködő kapcsolathoz, amely a leginkább elősegíti a repülés biztonságát.


Cikkünk a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával készült.