2017 május 29

RSS Facebook

2016. augusztus 11. csütörtök, 10:43

Állásszögadó műszer minden Cessnában Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)




Április 5-én jelentette be az amerikai Cessna repülőgépgyár tulajdonosa, a Textron Inc., hogy ezentúl az újonnan átadandó C172-es Skyhawk, C182-es Skylane és C206-os Turbo Stationair repülőgépein alapfelszereltségként beépített állásszögjelző műszer (AoA, Angle of Attack) is helyet kap a pilótafülkében.






Ez a berendezés mutatja azt, hogy a repülőgép szárnyának milyen az állásszöge repülés közben, azaz hangjelzéssel és vizuálisan is riasztani tudja a pilótát, ha valamilyen manőver folytán olyan kritikus állásszögbe kerülne a gép, amelynek eredményeként a szárny áteshet, s a pilóta elveszti uralmát a gép felett. A Cessna azért döntött az AoA állásszögjelző rendszer standard felszerelésként való beépítése mellett, hogy ezzel is növelje a repülésbiztonságot a dugattyús motoros repülőgépek piacán.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) adatai szerint ugyanis az Egyesült Államokban az első helyen szerepel a kisgépes repülőgépek légi baleseti statisztikájában az átesés mint a repülőeseményt előidéző manőver. Méghozzá a legtöbbször éppen a repülések legkritikusabb fázisában, fel- és leszálláskor játszódik le a folyamat. Sok gép azért esik át ilyenkor és kerül végzetes helyzetbe, mert a pilóta a fel- vagy leszállás közben fordulózni kezd, s emiatt aszimmetrikussá válik a felhajtóerő nagysága a szárnyak között, s amelyik szárny körül még inkább lelassul az áramlás, ott megszűnik a felhajtóerő. Ebből pedig átesés, kis magasságon végzetes, vissza nem fordítható manőver alakul ki.

A Cessna az 1946-ban alapított White Plains-i Safe Flight Instrument Co. által fejlesztett AoA műszert választotta ki arra, hogy beépítse a dugattyús motoros repülőgépeibe. A Safe Flight a világ egyik vezető fejlesztő és gyártó cégének számít a repülésbiztonsággal kapcsolatos műszerek, berendezések területén. Az állásszögjelzőn kívül még például automatikus gázkarvezérlés beépítését, szélnyírásra figyelmeztető jelzőrendszert, valamint más, merevszárnyú gépekhez és helikopterekhez használható biztonságtechnikai eszközöket is készít.

A Cessnákba beépített AoA műszer egy, a szárny belépőélébe beépített áramlásjelző adóból áll, amely alapján egy LED-es kijelzésű műszeren láthatja a pilóta a műszerfalon a repülőgép szárnyának aktuális állásszögét. A műszerben zöld, sárga és piros világító lámpák jelzik, hogy éppen milyen tartományban repül a szerkezet. Ha a pilóta megközelíti a kritikus állásszöget, akkor nemcsak a villogó sárga és piros LED-izzók jelzik számára, hogy veszélyes tartományba ért az állásszög, hanem egyértelmű figyelmeztető hangjelzés is a tudtára adja a fenyegető veszélyt. Az indikátor emellett azt is megmutatja a pilótának, hogy milyen állásszög ideális a repülőgép számára felszálló, leszálló, valamint utazó üzemmódban. A Safe Flight a berendezést úgy tervezte meg, hogy annak működését nem befolyásolja a gép aktuális felszállósúlya, súlyponti helyzete vagy az, ha a pilóta éppen csúszva repül a géppel egy fordulóban. De még arra is használható a műszer, hogy meghatározza a pilóta számára az ideális állásszöget, ha a maximális hatótávolságot szeretné repülni a géppel, vagy ha a géptípus maximális emelkedőképességét szeretné kihasználni. Továbbá rövid futópályás fel- és leszállás esetén is a pilóták segítségére van a berendezés.

Korábban azért nem volt alapfelszereltség ez a műszer a kisgépes kategóriába tartozó dugattyús motoros repülőgépekben, mert egy-egy ilyen berendezés ára meghaladta a 10 ezer dollárt. 2014-ben viszont az új technológiáknak köszönhetően immár közel 2000 dollárért is elérhetővé vált a berendezés.


Cikkünk a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával készült.