2017. február 07. kedd, 10:20

Egy irányító két repülőtéren, mindez távolból

Értékelés:
(0 értékelés)

Az Ír Légügyi Hivatal (IAA) február elején hivatalosan is sikeresnek nyilvánította két kisforgalmú repterének távoli toronyirányítási megoldását. Európa szerte több országában is nagy erőkkel folynak a kísérletek arra, hogy a gyakorlatban is használható távoli légiforgalmi irányító torony megoldást dolgozzanak ki. Ebben a munkában a hazai Hungarocontrol is aktív, sikeres tesztet idehaza is végeztek már, kicsivel más körülmények között mint az ír példa. Az írországi kísérleti megoldás egy, már éles helyzetben üzembehelyezett, de még nem véglegesített eljárást alkalmazott. A kísérletbe Cork és Shannon repterét vonták be, amelyeken bizonyos ideig egy légiforgalmi irányító vezette a forgalmat, a dublini „anyareptérről”, azaz távolból.

A kísérlethez mindkét reptéren nagyfelbontású kamerákat, digitális érzékelőket és távolból kapcsolható reflektorokat helyeztek üzembe, valamint megoldották hogy a kamerák képét digitálisan nagyítani tudják. A dublini toronyszobában körpanorámás képernyőket helyeztek el, hogy az ottani irányító a kamerák képein át a valósághoz még közelebbi képet lásson. A három reptér között pedig nagymegbízhatóságú, tartalékolt digitális átviteltechnika biztosította az adatátvitelt. A távoli vezérlést fokozatosan vették át, lépésenként biztosítva hogy minden lépésre tudjanak figyelni. Így először az igen kisforgalmú éjszakai forgalmat, majd ezeket kiértékelve a nappali forgalom egy részét majd a teljes forgalmat vették át. Az ír kísérlet után a szélesebb körű elterjedéshez még Európai szabályzói lépésekre van szükség.

A korábban bejelentett, Hungarocontrol által kifejlesztett hazai megoldáshoz a cég tavalyi bejelentése alapján a megrendelt elektronikus berendezések üzembehelyezése zajlik a Liszt Ferenc reptéren. A hazai megoldás méretben képes lesz kiszolgálni a Budapesthez hasonló közepes méretű reptereket.

Az ír hatóság oldalán egy érdekes videót is közzé tettek a kísérletről.

https://youtu.be/bDwzE4ISQU8

maradi

vissza a tetejére