2017. február 14. kedd, 10:18

Hamarosan újra repül az Airlander 10-es hibrid léghajó

Értékelés:
(1 értékelés)

A 2007-ben Angliában alapított Hybrid Air Vehicles (HAV) cég azt a “régi” ötletet melegítette fel sok millió fontos tőke befektetésével, hogy levegőnél könnyebb úgynevezett Hibrid repülő szerkezetet készítsen.. A bonyolultnak tűnő név mögött a hétköznapi ember számára jobban érthető merevtörzsű léghajót kell értenünk, amely a helikopterekhez hasonlóan helyből fel és leszáll, miközben óriási tömegeket képes felemelni és szállítani. A cég prototípusa már tavaly nyár végén a levegőbe emelkedett, és sikeresen megtette az első útját Angliában. A jármű azért hibrid, mert elektromos és fosszilis engerigával hajtott motorokat is alkalmaz, miközben az emelési képességet az öntartó testbe zárt hélium biztosítja. A jármű (állítólag) képes arra, hogy bizonyos mennyiségű héliumot vissza pumpálják a fedélzeten elhelyezett tartályokba, ezáltal kontrollálva az emelkedést és a süllyedést. Ha egy ilyen jármű üzembiztosan tud majd repülni, akkor az forradalmasítja a speciális helyekre való teherszállítást. Ugyan a léghajó nem gyors, viszont anélkül tudnak rá berakodni vagy róla kirakodni, hogy a talajt érintenie kellene. Akár néhány méter magasságban lebegve meg tud közelíteni bonyolult helyszíneket is, amiket ma csak szárazföldön lehet elérni, vagy sehogy sem, mert a talaj nem bírja el a járműveket.
Az Airlander körüli legfrissebb hír, hogy a tavalyi sérülésből hamarosan kilábal a jármű. Tavaly egy tesztrepülés után erősen a földnek csapódott a léghajó, és több komolyabb sérülés miatt azonnal megszakították a tesztprogramot. A megsérült pilatfülkét azóta újra helyreállították, kijavították az elszakadt kábeleket és hamarosan újra elhagyhatja az óriási hangárt, majd megkezdheti a tesztrepüléseket.



Az Airlanderből két típust készítenek majd, amelyek közül a nagyobbik a tervek szerint 50 tonna hasznos terhet tud szállítani legalább 500 köbméteres raktérben. Egyenlőre a 10 tonna terhelhetőségű modell repül és készült el.


maradi

vissza a tetejére