2017 november 21

RSS Facebook

2017. február 15. szerda, 14:54

Antonov ünnep: 70 éve szállt fel először az An–2-es Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését. Az Oleg Antonov által tervezett repülőgép hihetetlen karriert futott be az elmúlt 70 évben, s szinte nincs olyan hely a bolygónkon – beleértve a Déli-sarkot is – ahol ne járt volna a kétfedeű valamelyik változata. Nem véletlen, hogy a kijevi székhelyű gyár az idei évet az An–2-es típus emlékévének tekinti, hiszen ezzel a típussal indult el az a sikersorozat, amelyet számtalan jól ismert későbbi Antonov repülőgép modell megszületése fémjelzett az An–12-estől kezdődően az An–26-oson és An–124-esen át egészen a világ legnagyobb teherszállító gépéig, az An–225-ös Mrijáig.

De nem csak ezek a legendás repülőgép típusok keltek éltre a kijevi gyár mérnökeinek a munkássága révén, hanem azóta számtalan újabb típus is, többek között az An–70-es, az An–148-as vagy az An–158-as új generációs repülgépek, illetve ismét napirenden van az An–2-es legújabb változatának, az immár gázturbinás meghajtású An–3T-nek az ismételt gyártása is.

Oleg Antonov repülőgép konstruktőr munkássága legnagyobb sikerének tartotta az An–2-es megtervezését és gyártását, hiszen mint mondta, ezzel a repülőgéppel kezdődött el a gyár világra szóló karrierje. Felsorolni is nehéz lenne, hogy az An–2-esből összesen hány féle típusváltozat készült és milyen személy- és teherszállítási feladatokra volt alkalmas az elmúlt hét évtized során. De nem csak emiatt vált legendává a kétfedelű masina, hanem azért is mert pilóta generációk tanulták meg az An–2-esek pilótafülkéjében ülve a repülőgép vezetés különleges tudományát.

Bár összesített statsztikák nincsenek arról, hogy a több, mint 17 ezer legyártott An–2-es repülőgép összesen hány órát töltött a levegőben, az biztos, hogy az "Ancsa" egy olyan ikonikus típusa a repüléstörténetnek, amelyet bárhol, bárki azonnal felismer. S az An–2-est tartják a világ legnagyobb méretű sorozatban gyártott kétefedelű repülőgépépnek is egyben.

Az An–2-es születésének kapcsán szeretné azt is elérni idén az Antonov gyár, hogy az új An–132-est is legalább akkora figyelem övezze idén, mint a nagy elődjét. Az An–132D tavaly decemberi nyilvános bemutatóját követően idén számos nemzetközi kiállításon és vásáron bemutatkoznak majd a gyár jelenlegi modelljei, az An–148/158-as gépcsalád, az An–178-as és az An–132-es szállítógépek. De ezektől függetlenül azért biztosak lehetünk abban, hogy nem lesz olyan air show idén sem Európában vagy valamelyik másik kontinensen, ahol ne állna az esemény színhelyéül szolgáló repülőtér valamelyik szegletében egy még működő vagy éppen nyugdíjazott An–2-es. Mert biztos, hogy akarva, akaratlanul találni fogunk ott egyet.

 

Az új, An–3T-változat

 

Az An–3T a Déli-sarkon

 

Egy úszótalpas An–2-es

 

Sítalpas An–2-es valahol Szibériában

Fotó: Anotonov