2017. február 17. péntek, 17:23

BO105-ös: A bukfenckirály születésnapja Kiemelt

Értékelés:
(2 értékelés)

Ötven évvel ezelőtt, 1967. február 16-án emelkedett első ízben a magasba München mellett az ottobrunni helikoptergyárban a Messerschmitt-Bölkow-Blohm BO105-ös helikopter. Ez a helikopter volt a világon az első olyan forgószárnyas, amellyel a hagyományos manőverek mellett immár orsózni és bukfencezni is lehetett, köszönhetően azoknak az új műszaki megoldásoknak és felhasznált anyagoknak, amelyek révén világhódító útjára indulhatott a helikopter típus. Az újdonságot a titániumból készült merev kialakítású rotoragy és a megerősített, szénszálas műanyagból előállított rotorlapátok jelentették.

Jól bizonyítja a Bölkow által kifejlesztett új fajta merev rotoragynak és rotor lapátoknak a megbízhatóságát az, hogy fél évszázaddal a típus szűzfelszállását követően még mindig nagy számban és nagy sikerrel repülnek a BO105-ösök világszerte. A BO105-ösön bevezetett új technológia révén jelentős mértékben egyszerűsödött a helikopterek rotorjának a vezérlési a mechanizmusa, illetve ennek köszönhetően jelentős mértékben csökkent a karbantartási költsége is a helikopternek. Illetve az új rendszerű főrotor kialakításnak köszönhetően egy még manőverező képesebb, még mozgékonyabb helikopter típus születhetett meg. Ezeknek az újdonságoknak köszönhetően lehet a BO105-ösre, mint a modern helikoptertechnológia úttörőjére tekinteni, hiszen napjaink könnyű helikopterei szinte már mind ilyen megoldással készülnek és repülnek.

Az első BO105-ösöket 1970-ben adták át a megrendelőknek, amelyet követően mintegy 1400 példány készült a típusból. Ezeket 300 különféle felhasználó rendelte meg a németországi gyártótól. A típust nagy előszeretettel használták légi kutató-mentő, rendőrségi, katonai feladatokra, VIP szállításra és teherárúk továbbítására olyan helyekre, amelyek nehezen vagy egyáltalán nem voltak megközelíthetőek más járművekkel. A típus legnagyobb felhasználója a német hadsereg (Bundesheer) volt, amely több, mint 200 darabot rendelt a típusból. Ezeknek a katonai helikoptereknek az utolsó példányait tavaly decemberben vonták ki a németek a hadrendből.

Ugyanakkor a legyártott gépek közül mintegy négyszáz példány – ami a teljes gyártási mennyiség alig kevesebb, mint egyharmada – még mind a mai napig repül. Az egyik legidősebb példány a Falkland-szigeteken végez még most is légi szállítási feladatokat. A BO105-ösök a pályafutásuk során együttesen mintegy 8 millió órát töltöttek a levegőben. A Bölkow gyár utódja, az Airbus Helicopters pedig továbbra is teljes körű alkatrész és szervíz hátteret biztosít azoknak a felhasználóknak, amelyek még üzemeltetik a típus.

A BO105-ös technológiáját felhasználva készült el az EC–135-ös és EC–145-ös Eurocopter modell, amelyeket a gyár Airbus Helicopters névre történt átkeresztelését követően immár H135-ös és H145-ös néven gyártanak. Az új fajta szénszálas műanyagból készült rotorlapátok mellett ezekben a modellekben már digitális pilótafülke és robotpilóta segíti a helikoptervezető munkáját, illetve zárt rendszerű Fenestron farokrotorral vannak felszerelve, amely még csendesebbé tette az új típusú forgószárnyasokat, illetve még biztonságosabbá teszi ezeknek a helikoptereknek az üzemeltetését többek között föld közelben, amikor akadályok által fedett területen kell manőverezniük.

http://www.dailymotion.com/embed/video/k6S6dbTaJW7t5elNx9E?autoplay=1&logo=0

A BO105-ös szűzfelszállása 1967. február 16-án

A BO105-ös volt az első olyan helikopter, amely képes volt bukfencet csinálni a levegőben


Fotó: Airbus Helicopters, Red Bull


vissza a tetejére