2017 szeptember 23

RSS Facebook

2017. március 06. hétfő, 14:09

Átrepülték Törökországba az első mieleci T70-es Black Hawkot Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Február 25-én átrepülték a lengyelországi Mielecben lévő PZL helikoptergyárból Törökországba azt az S70i Black Hawk helikoptert, amelyet a török katonai szállítóhelikopter program (TUHP) keretében alakítanak át a török védelmi erők igényeinek megfelelően. A Lockheed Martin tulajdonában lévő Sikorsky helikoptergyár lengyelországi gyáregységében a nagy sikerű UH–60-as Black Hawk nemzetközi piacra szánt S–70i változatát gyártják és szerelik össze. Ennek egy példánya került most a török Aselsan védelmi elektronikai vállalathoz, amely a gép pilótafülkéjét alakítja majd át a török hadsereg igényeinek megfelelően. Az így elkészült helikopter lesz a török változatú T70-es program prototípusa, amelyet a későbbiekben Törökországban gyártanak majd szintén az S70i nemzetközi Black Hawk program keretében.

Az új T70-es pilótafülkéjébe az a Turkish Aerospace Industries (TAI) vállalat, az Aselsan és a Sikorsky által közösen kifejlesztett új integrált modul avionikai rendszer (IMAS) kerül majd, amelyet a török hadsereg pilótáival közösen fejlesztettek ki a gyártók, s amely teljes mértékben megfelel a török légierő elvárásainak, illetve a lehetséges új vásárlóknak is. A török T70-es programot a TAI által vezetett török légiipari cégek végzik közösen az LM-mel, amelynek a keretében legkevesebb 109 darab új Black Hawkot gyártanak majd le a török fegyveres erők számára. A teljes török szállítóhelikopter modernizációs program várhatóan 2021-re fejeződik be ennek a fejlesztésnek is köszönhetően.

A Mielecben gyártott S70i Black Hawk 9 óra alatt tette meg a több, mint 1600 km-es utat az ankarai gyárba, amely repülése során a gép átrepülte a szlovák, a magyar, a román és a bulgár légteret. Az átrepüléskor mindössze kétszer szállt le a forgószárnyas tankolni. A T70-es pilótafülkéjébe szánt új IMAS-t a Sikorsky a török Aselsammal közösen fejlesztette ki. Az új avionikai rendszer része többek között az "okos érintőképernyős kijelző panel" a pilóták előtt, amely megkönnyíti a helikopter vezetését a pilóták számára, és csökkenti a pilótákra nehezedő terhelést a különféle feladatok végrehajtása során. A pilótákat segíti továbbá az integrált fölközelség veszélyt jelző rendszer, a digitális mozgótérképes navigációs rendszer és számos más olyan automatizált repülésirányítási funkció, amelyeket megközelítés és leszállás során vehetnek igénybe a helikopter vezetők. 

Fotó: Lockheed Martin/Sikorsky