2017 szeptember 21

RSS Facebook

2017. március 10. péntek, 11:20

Bemutatta a Bell az FCX–001-es koncepicó helikopter elképzelését Kiemelt

Értékelés:
(1 értékelés)

Március 7-én bemutatta az amerikai Bell helikoptergyár a legújabb FCX–001-es típusjelzésű koncepció helikopterének a számítógáes grafikáját a dallasi HELI-EXPO kiállításon. A nagy múltú helikoptergyár – amely immár 80 éve tervez és épít forgószárnyasokat – fél évvel ezelőtt hozott létre egy olyan mérnöki csapatot, amely feladatul kapta, hogy a jelenlegi legmodernebb, csúcstechológiai fejlesztéseket figyelebe véve tervezze meg az általa elképzelni vélt új generációs helikopter koncepcióját. Ennek eredményeként született meg az FCX–001-es koncepció helikopter.


Az új elképzelés szerint megálmodott helikopter minden olyan technikai újdonságot magában foglal, amely a Bell mérnökei szerint jellemezni fogja majd a jövő helikoptereit és maximálisan megfelel a pilóták és az utasok elvárásainak. Az új forgórszárnyasról Dallasban bemutatott számítógépes grafika ennek a folyamatnak az első lépcsőfoka.


A látványterven kívül számos konkrét javaslat is született a tekintetben, hogy melyek azok a technikai fejlesztések, amelyek meghatározóak lesznek a jövő helikoptereinek a tervezése és gyártása során. Ilyen többek között az az elképzelés, amely megszünteti a farokrotort a helikopteren, s helyette a már is NOTAR (No Tail Rotor) technológiát fejleszti tovább, ami növeli a helikopterek repülésbiztonságát, manőverező képességét, ugyanakkor csökkenti a gépek zajterhelését.

Emellett a helikopterek meghajtásában is megjelenhet a jövőbem a hybrid rendszer, vagyis a robbanómotorok vagy gázturbinák mellett elekrtomotorok is szerepet kaphatnak például éppen a NOTAR rendszerben, ahol a farkorészen kiráramló gázoknak vagy levegőnek a ventillátorral történő meghajtása történhet elektromosan.

Az új kocepción alapuló helikopter törzse is úgy készülhet majd a jövőben, hogy az minden tekintetben megfeleljen a felhasználók elvárásainak, többek között éppen a gépet vezető pilótáknak, akik számára a legfontosabb szempont a lehető legjobb és zavartalan kilátás a pilótafülkéből. Emellett a sárkány kialakításának fontos szempontja az is, hogy az kellő biztonságot nyújtson a benne elhelyezkedők számára, vagyis vészhelyzetben olyan energia elnyelő képességgel is rendelkezzen, amely komoly védelmet jelent a fedélzeten tartózkodók számára például egy kényszerleszállás során. Hasonló fejlesztések várnak a helikopter futóműveire is, amely teljesen új geometáriával készülve szintén részt vehetnek az energia átvitelben és elnyelésben bizonyos különleges esetekben.

Az új koncepció helikopter kifejelesztésének az egyik fő különlegessége a változtatható állásszögű rotorlapátoknak a koncepicója, amely azt jelenti, hogy az egyes lapátok állásszöge a rotoragytól a lapát végéig folyamatosan változtatható lesz működés, azaz forgás közben, amely így lehetővé teszi a még optimálisabb repülési paramétereket kialakítását a repülés különböző fáizisaiban.

A Bell mérnökeinek az elképzelése szerint a jövő helikopterének az irányításához már elegendő lesz mindössze egy pilóta is, aki olyan műszerekkel, berendezésekkel és számítógépekkel lesz a fedélzeten körülvéve és kiegészítve, amelyek számos tekintetben megkönnyítik a munkáját, illetve bizonyos feladatokat majd át is vesznek tőle.

Ami pedig az utasteret illet, az elképzelés szerint a jövő helikopterében már minden olyan kommunikációs és audióvizuális eszköz az utasok rendelkezésére áll majd akár repülés közben is, amely a maximális komfort mellett lehetővé teszi azt is a fedélzeten tartózkodók számára, hogy akár egy videókonferencián részt vegyenek vagy intézzék a napi feladataikat, illetve ha kedvük van tévéműsort vagy mozifilmet nézzenek.

Fotó: Bell Helicopter