2011. október 04. kedd, 13:47

A Cessna Citation M2 az új Light Business Jet

Értékelés:
(0 értékelés)


Az amerikai Cessna repülőgépgyár szeptember 26-án bejelentette, hogy új gépet dob piacra a Light Business Jet kategóriában. A Citation M2 névre keresztelt típust a jelenleg is forgalomban lévő Citation Mustang és a CJ család közé pozícionálták.


A Citation M2-es pilótafülkéjében Garmin G3000 avionika található majd és ugyanolyan hajtóművekkel látják el a gépet, mint a Citation CJ család tagjait. Az utaskabinban pedig teljesen új enteriőrrel találkozhatnak majd az utasok. A gép mock-upját, először október 10-12 között mutatják be a Los Angeles-i repülőkiállításon. A tervek szerint a két pilótás repülőgépben hat utas számára van kényelmes férőhely. A gép utazósebessége 400 csomó, (741 km/h) és a maximális hatótávolsága 1300 tengeri mérföld (2408 km) és akár 990 m-es kifutópályáról is üzemeltethető. A maximális utazómagassága pedig 41 ezer láb (FL410 – 12 497 m), amely szintre 24 perc alatt képes majd felemelkedni az M2-es.




A Cessna gyár azért döntött a Citation M2-es kifejlesztése mellett, mert a Citation Mustang és CJ1+ felhasználók jelezték a gyár felé, hogy szívesen látnának a piacon egy magasabb kategóriájú gépet – nyilatkozott a bejelentés kapcsán Scott Ernest, a Cessna elnök-vezérigazgatója.

A Citation M2-est két FADEC vezérlésű Williams International FJ44-1AP-21 gázturbina hajtja majd, amelyek 1965 font tolóerővel bírnak külön-külön. Az FJ 44-es hajtóműnek ez a legújabb változata emelkedés közben is képes 10-15 százalékkal nagyobb tolóerőt kifejteni mint elődje, amelyből ezidáig mintegy négyezer darabot gyártottak és túl van a 6 millió repült órán. Ugyanakkor az új változat kevesebb üzemanyagot is fogyaszt, aminek köszönhetően az M2-es messzebb képes elrepülni, mint a jelenlegi Light Business Jet kategóriában szereplő korábbi Cessna gyártmányok. Ezen felül a hajtóművek "hot and high" körülmények közepette – azaz nagy melegben és magasan fekvő repülőtereken – is kiválóan alkalmazhatóak a gyár szerint és a hajtóművek üzemidejét is megnövelték 3500 óráról 4000 órára.


A pilótafülkét a Garmin G3000-es integrált display és avionika uralja, amely minden navigációval, repülési és hajtómű paraméterekkel foglalkozó műszert egyesített magában, könnyen áttekinthető műszerfalat biztosítva a pilóták számára repülés és földi gurulás közben. A két darab 14,1 inches érintőképernyős monitorokon lehet a különféle funkciókat beállítani és kezelni, amelyek mellett két további infravörös képernyő is megtalálható a pilótafülkében. Az infravörös érintőképernyők sokkal érzékenyebbek, mint a hagyományos érintőképernyős monitorok, így nagyobb biztonsággal lehet azokat használni a legkülönfélébb repülési körülmények közepette. Az egymás melletti monitorokon bármilyen konfigurációt be lehet állítani, így a pilóták egyszerre nézhetik a repülés ellenőrző műszereket, a hajtómű ellenörző műszereket, a mozgóképernyős repülési térképet, a repülőtéri megközelítési térképet, az időjárási adatokat, a különféle rádió- és navigációs frekvenciákat, illetve az FMS-ben az útvonal pontokat.


Az utaskabin 1,47 méter széles, 3,3 méter hosszú és a süllyesztett folyosónak köszönhetően 1,45 méter magas. A nyolc nagy oldalsó ablaknak köszönhetően pedig nagyon jó kilátás nyílik az utastérből. A belső dizájn igen innovatív és a ma használatos különféle elektronikai eszköz illeszthetőségére is van lehetőség repülés közben az utastérben, hogy azokat használhassák a levegőben az utasok, legyen szó akár munkáról vagy kikapcsolódásról.

A tervek szerint 2012 első félévében várható majd az új Citation M2-es szűzfelszállása, amelyet követőeln egy évvel később 2013-ban kaphatja meg a légialkalmassági bizonyítványát a típus. Az eslő vásárló pedig 2013 második félévében veheti át várhatóan az első kereskedelmi forgalomba szánt repülőgépet.

Fotó: Cessna

vissza a tetejére