2017 május 29

RSS Facebook

2017. március 27. hétfő, 13:38

100 éves a US Coast Guard légi mentő szervezete Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Március 8-án a dallasi HeliExpo kiállításon és vásáron ünnepelték meg hivatalosan, hogy 100 évvel ezelőtt létrejött az Egyesült Államok Parti Őrségének a légi mentő szervezete. A US Coast Guard 1916 óta használ repülőgépet a tengereken és óceánokon bajba jutott hajósok kimentésére. 1944. január 3-a óta pedig immár a helikopter a parti őrség elsődleges légi mentő járműve köszönhetően annak, hogy Igor Sikorsky 1939-ben szabadalmaztatta a helikopterek vezérlésének azon módját, amely alapján a mai napig repülnek ezek a forgószárnyas szerkezetek.

A US Coast Guard 1993 óta vezet statisztikát arról, hogy összesen hány riasztás során mennyi bajba jutott vízen járón segítettek a légi kutató-mentő helikoptereik. Eszerint az eltelt közel huszonöt év alatt 131 ezer helikopteres mentőrepülést hajtottak végre, amelyek közül 36 942 alkalommal a Sikorsky Aircraft Co. által gyártott H–60 Jayhawk helikopterrel repültek a bajba jutottak megmentésére. A H–60-as 1991 óra áll a parti őrség szolgálatában.



A dallasi ünnepségen részt veszt Szergej Sikorsky is, a világhírű tervező legidősebb fia, aki 1943-tól maga is részese volt a helikopteres légi kutató-mentő szolgálat létrehozásának, hiszen műszaki szakemberként tagja volt a US Coast Guard első helikopteres tengeri kutató-mentő századának, amely a New York államban lévő brooklyni Flyod Bennett Field-i bázisról üzemelt.

Szergej Sikorsky is azok közé tartozik, akik a világon az elsők között ereszkedett le egy mentőcsörlőn, hogy társaival kialakítsák a helikopteres légi mentés alapjait. Először 1939-ben végzett ilyen feladatot, amikor is egy, az édesapja által tervezett R–4-es helikopterre felszerelt kezdetleges csörővel végeztek mentési gyakorlatot. Szergejnek nagyon kellett bíznia a parancsnokában a feladat végrehajtása során, hiszen a helikoptert vezető pilót alig egy hónappal korábban szerezte csak meg a helikoptervezetői engedélyét.

Szergej Sikorsky elmondta az ünnepségen, hogy a parti őrség által kifejlesztett helikopteres légi mentés technikáját két kiváló tengerész pilóta, Frank A. Erickson parancsnok és “Stew” Graham hadnagy tökéletesítette 1944 és 1946 között, s ebben a folyamatban vett részt ő is fiatalemberként esetenként, mint az Erickson-féle mentőkosár “utasa”.

Az első hivatalos életmentő helikopteres légi mentő akciót 1944. január 3-án hajtotta végre a már említett Erickson parancsnok, amikor is a New Jersey partjaitól nem messze hajózó USS Turner romboló felrobbant, s a parancsnok helikopterével New Yorkból felszállva viharos időben életmentő vérplazmát juttatott el a part közelében lévő Sandy Hook-i kórházból a hajó fedélzetére.

A helikopteres légi mentésnek azon formája azonban amelyet ma ismerünk és használ a US Coast Guard is csak az 1940-es évek végén, 1950-es évek elején valósulhatott meg, mert ahhoz, hogy csörlővel bárkit is egy helikopter fedélzetére vehessenek fel egy jóval erősebb forgószárnyasra volt szükség. Ez pedig először a Sikorsky S–51-es, majd pedig az S–55-ös modell volt, amelyek ekkor születtek meg.

Mindenesetre Igor Sikorsky álma megvalósult, mert a világhírű tervező azt tartotta az általa megálmodott helikopterről, mint forgószárnyas repülő eszközről, hogy valódi értelme akkor lesz a találmányának, ha azzal majd emberi életeket menthetnek meg. Márpedig a mai világunk teljesen elképzelhetetlen a helikopterek jótékony és nélkülözhetetlen jelenléte nélkül, amelyek nem csak a parti őrség, hanem számos más különféle légi mentő szervezet eszköztárában ott szerepelnek, a hegyi mentőktől kezdve a légi tűzoltókon át egészen a közúti mentőszolgálatok helikopteres légimentő egységeikig.

A képen balról Szergej Sikorsky, a tervező Igor Sikorsky fia, Dan Schultz, a Sikorsky Aircraft Co. elnöke, David Callahan a US Coast Guard ellentengernagya, és Joe Kimball parancsnok látható, akik a parti őrség 100 éves évfordulója alkalmából átfestett MH–60T Jawhayk helikopter képét tartják közösen.

Fotó: Sikorsky