2017 november 21

RSS Facebook

2017. április 02. vasárnap, 19:57

Megoldás-e ha mindig két személy tartózkodik a pilótafülkében? Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

A Focus német magazin március 25-i számában cikk jelent meg arról, hogy a Lufthansa megfontolhatja a két éve bevezetett, a pilótafülkében két személy állandó tartózkodását előíró belső eljárásának (az úgynevezett „4 szem elvének”) a megszüntetését.

A Germanwings 9525-ös járata 2015 március 24-én zuhant le Franciaországban, miután az egyik pilóta kizárta pilóta társát (a járat kapitányát) a pilóta fülkéből, és a gépet szándékosan a közeledő hegyoldalnak vezette.  A gépen összesen 150 személy vesztette életét.

A nyomozás után akkoriban hamar egyetértettek a biztonsági szakemberek és a politikusok is, hogy ha ketten lettek volna a pilótafülkében, a szándékos lezuhanás valószinűleg elkerülhető lett volna (a kizárás biztosan). Az esemény után bevezetett szabály előírja, hogy ha a két pilóta egyike elhagyja a pilótafülkét, akkor egy utaskísérőnek be kell lépnie helyette mindaddig, amíg a második pilóta vissza nem tér a fülkébe. Szinte minden légitársaság be is vezette az új szabályt. A megoldás biztosíthatja, hogy az egyik pilóta esetleges (szándékos vagy véletlen) kizáródása esetén az utaskísérő ki tudja nyitni az ajtót belülről.

A Focus szerint a Lufthansa két év új szabály szerinti működés után  megkérdőjelezheti a bevezetett szabály hatékonyságát. A magazin hangsúlyozta, hogy döntés még nem született, majd csak egy alapos elemzés fog pontot tenni a további lépésekre.

A jelenleg alkalmazott megoldást kritizálók szerint a személyzet csere idejére túl sokáig van nyitva az ajtó, ami lehetőséget teremt más személyeknek arra hogy esetleg bejussanak a pilóta fülkébe, rosszindulatú szándékkal. A Germanwings lezuhanása azon ritka esetek közé tartozik (mondják a változtatást javaslók), ahol a két személy tényleg meg tudta volna akadályozni a szándékos lezuhanást. Más vészhelyzeti esetekben az utaskísérő képzése nem elegendő semmilyen más fedélzeti eljárás levezényléséhez. Az UFO (Unabhengige Flugbegleiter Organization) nevű független légiutaskísérő szervezet szerint a bevezetett új eljárásrend inkább csak a közvélemény gyors megnyugtátása miatt alakult ki, semmint annak gyakorlati haszna miatt. A szervezet kétli, hogy alapos képzés nélkül a légiutas kísérők a pilótafülkében komolyabb beavatkozást tudnának véghezvinni a gép biztonságának fenntartása érdekében. Azt is nehezen elképzelhetőnek tartják, hogy a pilóta szándékos lezuhanását meg tudnák akadályozni, ha azt a pilóta tényleg elhatározta-írta a Focus.