2017 július 23

RSS Facebook

2017. április 06. csütörtök, 17:40

A szárnyakon keletkezett repedések miatt csúszik az orosz MC–21-es szűzfelszállása Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Határozatlan időre elnapolták az új orosz MC–21-es utasszállító repülőgép szűzfelszállását. A korábban tavaly decemberre, majd idén február-márciusra beharangozott próbaútra vonatkozóan legutóbb Dmitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes azt mondta: áprilisban lesz. Az irkutszki repülőgépgyár viszont április 6-án már azt tudatta, hogy az első repülés a „nyár előtt” aligha várható.

A TourDom.ru orosz internetes portál tudósítása a talányos halogatásról szó szerint az alábbiakat közölte: „A startra legvalószínűbben nyáron kerül sor – és még jó, ha nyáron… A szárny egyáltalán nem állta ki a szilárdsági próbákat, utómunkálatok szükségesek emiatt. Még a hajóművet sem indították be, azzal is problémák lehetnek. Egyébként is van még jó pár apróság hátra” – közölte egy forrás a lappal.

A szárny problémáiról április 4-én már hírt adott az Izvesztyija. A polgári- és katonai repülés ügyeiben különösen aprólékos tájékozottsággal rendelkező orosz lap akkor azt közölte, hogy a szárnyakon 100 százalékos terhelésnél repedések keletkeztek. Egyes tudósok szerint ez a körülmény nem akadályozná meg azt, hogy a maximálisnál kisebb felszálló tömeggel végrehajtsák az első repülési próbát. A gyár azonban erre nem vállalkozott és a szárnyak megerősítése mellett döntött.

Az új gép első széria példányait megrendelő cégek számára a helyzet egyáltalán nem megnyugtató. Emlékezetes, hogy az Aeroflot, a legnagyobb orosz légiközlekedési vállalat elsőként rendelt a Boeing B 787-esből és az Airbus A350-esből, s úttörő volt az MC–21 megrendelésében is. Az orosz gép forgalomba állításának halogatása így a legnagyobb orosz gépparkkal rendelkező vállalat esetében a két említett gyártó óriást helyezi kedvező pozíciókba. Hiába szeretné a hazai gyártót választani az Aeroflot, ha a közepes hatótávolságú gépet Irkutszk egyelőre nem képes leszállítani.

Az orosz médiumok egyértelműen azt hangsúlyozzák, hogy a piac alapesetben nem márkát választ, hanem a szükségletét kiszolgálni képes modelleket. Ezek sorában az MC–21 egyelőre várat magára.

Fontos körülmény, hogy Irkutszkban a gyártó ugyan műszaki részleteket nem közölt a terheléses próbákról, mégis – saját hitelessége érdekében – a nyilvánosság elé tárta a gondokat. Ez, legalábbis közvetve arra utal, hogy Oroszországban már nem a politika mondja ki az utolsó szót a fizika törvényeiről és képes kivárni a fejlesztő mérnökök által biztonságosnak minősített, majdani próbarepülés napját. Az Aeromagazin a jövőben, amint eddig is, nyomon követi az MC–21 sorsának alakulását.

(meruk)

Fotó: United Aircraft