2017 július 27

RSS Facebook

2017. április 24. hétfő, 11:04

Egyelőre csak korlátozottan repülhetnek a Navy T–45-ös Goshawkjai Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Egyelőre csak korlázotott feladatokra lehet használni a levegőben az amerikai haditengerészet (US Navy) T–45-ös Goshawk típusú kétüléses sugárhajtású kiképző gépeit azt követően, hogy több, mint egy héttel ezelőtt 12 napra felfüggesztették a repülési engedélyét a típusnak, miután több pilóta növendék és oktató is jelezte, hogy a repülési feladok végrehajtása során hypoxia jeleit tapasztalták magukon a levegőben. Vagyis nem kaptak elegendő oxigént a repülési feladatok végrehajtásakor az oxigépnmaszkokon keresztül.


A mostani újabb tiltás oka viszont az, hogy az egyik otató fejfájást kapott amikor intenzív manővereket hajtott végre a Boeing által gyárott kétüléses sugárhajtású iskolagéppel. Így most csak 5000 láb magasságig (1650 m) szabad a típussal felemelkedni és maximum 2 g-s túlterheléssel járó manőverek hajthatóak végre repülés közben.


A haditengerészet oktatópilótái már hónapokkal korábban jelezték, hogy valamilyen műszaki probléma lehet a T–45C fedélzeti oxigéngenerátorával, ami miatt a gép felszállásait leállították egy időre, hogy a mérnökök kivizsgálhassák a probléma okát, majd miután ismét engedélyezték a felszállásokat, április 18-án a Navy lekorlátozta a típussal történő kiképző repüléseket úgy, hogy a Goshawkokkal csak 3000 méteres kabinmagasságig lehetett felemelkedni. Illetve a túlterhelés mértékét is lekorlátozták 2 g-re.

A műszaki probléma megoldását követően ugyanis a múlt héten két oktatópilóta ismét felszállt a típussal, hogy kipróbálja az időközben átalakított oxigén maszkot és rendszert. Ekkor történt meg az, hogy 3000 méteres magasságban intezív manőverezés közben mintegy 4 g-s túlterhelésnél kapott fejfájást az egyikük. Igaz ezt követően közel száz további felszállásra is sor került még, de azok egyike során sem fordult elő hasonló szindróma.

Ennek ellenére most további korlátozást vezetett be addig a haditengerészet, amíg ki nem vizsgálják az újbóli probléma okát. A pilóták már korábban is jelezték az előljáróik felé, hogy a légzési problémákat követően átalakított maszk sem felel meg a kívánalmaknak, mert kényelmetlen annak használata a repülés során. Most újabb megoldás után néz a haditengerészet annak érdekében, hogy az oxigén generátor és maszk alkalmazása során ne forduljon elő semmilyen olyan probléma, amely bármilyen egészségügyi károsodást okozhatna a személyzeteknek a felszállások során. Probléma például az is, hogy vészhelyzet esetén a gépen tartozkodóknak újból be kell állítaniuk maguknak az oxigénrendszert, ami nem éppen ideális egy kritikus repülési helyzetben.

A T–45-ös Goshawk a haditengerészet és a tengerészgyalogság 29 éves sugárhajtású kiképző repülőgép típusa, amellyel a repülőgép hordozók fedélzetéről történő repüléseket sajátíthatják el a pilóta növedékek azt megelőzően, hogy harci géppel repülhetnének. A T–45-ös a brit Hawk iskolagép amerikai haditengerészeti változata, amelynek a csúcsmagassága 13 ezer méter normál esetben.

Az ügy érdekessége, hogy az utóbbi időben nem csak a T–45-ösök esetében jelentettek rendszeresen oxigén ellátási problémát a haditengerészeti pilóták, hanem az F/A–18-as harci gépeken történő repülések esetében is, méghozzá a típus legmodernebb változatának, az EA–18G Growlereken történő repülések kapcsán is. Így nem csak a T–45-ösök esetében kell vizsgálódnia a haditengerészet repülő orvosi csoportjának, hanem azért is, hogy kiderítsék miért van hasonló probléma az F/A–18-asok különböző változataival is repülés közben.

Fotó: Boeing