2017. április 25. kedd, 09:32

Levegőben a második Saab-Boeing T–X tréner Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Április 24-én levegőbe emelkedett a Saab és a Boeing által közösen kifejlesztett T–X sugárhajtású iskolagép második példánya. Az első tesztpéldány 2016 decemberében hajtotta végre a szűzfelszállását. A svéd és az amerikai gyártó ezzel a teljesen új tervezésű kétüléses típussal kíván indulni azon az amerikai légierő (USAF) által kiírt pályázaton, amelynek célja, hogy új, modern, az 5. generációs harci gépekhez megfelelő iskolagépen képezzék ki a jövő vadászpilótáit. A Boeing és a Saab kifejezetten azért tervezte meg a T–X trénert, hogy az minden tekintetben megfeleljenek a tender feltételeinek.

A második, immár sorozatgyártásra alkalmas példánnyal Steve Schmidt tesztpilóta, és  Matt Giese, a Boeing katonai részlegének a tesztpilótája emelkedett első ízben a magasba. Az egy órás felszállás során a berepülőpilóták leellenőrizték a gép vezethetőségét és rendszereit működés közben. Mint elmondták, a T–X tréner teljesen úgy viselkedett a levegőben, mint ahogyan azt elvárták, s ahogyan azt a típus szimulátorában korábban már kipróbálták.


A kétüléses gép azért is kiváló a pilótaképzésre, mert az üléseket “stadionszerűen” építették be, vagyis a hátsó, oktatói pilótafülke kissé meg van emelve, hogy az instruktornak is ugyanolyan kilátása legyen repülés közben, mint az előtte űlő növendéknek. A tesztpilóták is megerősítették, hogy a gép fedélzeti rendszereit is úgy alakították ki, hogy azok minden tekintetben megfeleljenek a legmagasabb szintű képzési igényeknek, s azoknak az elvárásoknak, amelyeket a légierő támaszt az új iskolagéppel szemben. A T–X tréner egy kétüléses, egy hajtómáves, V vezérsíkos sugárhajtású iskolagép, amelynek integrált fedélzeti rendszerén és avionikáján minden olyan feladatot gyakorolni tudnak majd a pilóta növendékek, amelyek egy 5. generációs harci gép vezetéséhez szükségesek.

A T–X trénerrel – akárcsak a többi, a tenderen részt venni kívánó modellel – a légierő elöregedett T–38-as Talon iskolagépeit kívánják leváltani 2024-et követően.

Fotó: Boeing


vissza a tetejére