2017 november 24

RSS Facebook

2017. május 05. péntek, 13:22

Szu–35-ös Super Flankerek kóstolgatták Alaszkában az USAF éberségét Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Minden bizonnyal nem véletlen, hogy alig pár nappal azt követően, hogy két amerikai F–35 Lightning II-es harci gép Litvániába települt egy NATO gyakorlat keretében, május 4-én éjszaka két orosz Szu–35-ös “Super Flanker” is bekíváncsiskodott az amerikai légtérbe Alaszka közelében. Egészen pontosan csak abba az 50 mérföldes külső légtér zónába, amelyben már azonosítaniuk kell magukat az idegen repülőgépeknek. Mivel ez nem történt meg, ezért két – éppen arra járőrőző – F–22-es Raptort küldött az amerikai légierő a látogatók beazonosítására.

De nem csak Szuhojok voltak május 4-én éjjel a váratlan látogatók között, hanem két Tu–95MS Bear távolsági bombázó is, amelyek szintén elhúztak az alaszkai amerikai légtér közelében. Az újdonságot az jelentette az incidens kapcsán, hogy soha korábban nem fordult az még elő, hogy az oroszok a jelenlegi legmodernebb Szu–35 Flanker-E típusú vadászgépüket küldték volna ilyen feladatra. A Szu–35-ös Flanker-E az 1980-as években hadrendbe állított Szu–27-es Flanker légifölény vadászgép legújabb és legmondernebb változata az orosz légierő kötelékében. Bár a hivatalos jelentés szerint az orosz vadászgépek fegyvertelenek voltak, még is üzenet értékű lehetett a jelenlétük éppen az amerikai F–35-ösök litvániai látogatását követően.


Az amerikai hírforrások szerint a Flanker-E-ket 50 mérföldre délnyugatra az alaszkai Chariottól azonosították be az USAF F–22-es Raptor harci gépei, amikor már az úgynevezett U. S. Air Defence Identification Zone-on belül repültek. Ez azonban nem azt jelenti, hogy megsértették volna az Egyesült Államok légterét.

Ugyanakkor a géppárok közeli áthúzása nem most fordult elő először az elmúlt napok során, a múlt héten ugyanis négy napon keresztül folyamatosan két Tu–95MS stratégiai bombázó és Il–38 May haditengerészeti felderítőgép is elhúzott Alaszaka nyugati légtere mellett.

Az amerikai hírforrások szerint a május 4-ei incidensben érintett Tu–95-ös bombázók Oroszország európai részéről szálltak fel és repültek el egy 2500 km-es útvonalon egészen az alaszkai légtérig, de az nem derült ki pontosan, hogy a jóval kisebb hatótávolságú Szu–35-ösök melyik oroszországi repülőtérről tették meg mindezt, illetve, hogy hajtottak-e végre légi utántöltést a feladatuk végrehajtása során.

Egy Tu–95MS Bear távolsági bombázó felszállása

Egy Il–18 May orosz haditengerészeti felderítőgép a levegőben

Amerikai F–22 Raptor géppár nyitott rakétatároló rekeszekkel

Fotó: Wikimédia