2017 szeptember 26

RSS Facebook

2017. május 09. kedd, 13:34

Végrehajtották az első teljesen automatikus légi tankolást egy Airbus A310MRTT-vel Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Május 9-én bejelentette az Airbus repülőgépgyár katonai részlege, hogy sikeresen végrehajtották a világon az első teljesen automatikus repülőgép légi utántöltést a gyár A310MRTT (Multi Role Transport Tanker) kísérleti repülőgépével, amelyhez a portugál légierő egyik F–16-os harci gépe csatlakozott összesen hat alkalommal. Méghozzá úgy, hogy a tanker gép légi utántöltő csonkja teljesen automatikus üzemmódban kapcsolódótt a vadászgéphez, hogy azt üzemanyaggal feltöltse repülés közben.

Az új módszerhez semmilyen plusz fejlesztésre nincs szükség a légi utántöltő gépeket igénybe vevő katonai gépek számára, viszont jelentős mértékben csökkenti a tanker gépeken dolgozó töltőcső-kezelő (boom) operátorok munkáját és felelősségét, illetve optimalizálja a légi utántöltés folyamatát a levegőben. Az új módszert várhatóan 2019-től vezethezik majd be az A330 MRTT légi utántöltő repülőgépeken is.


A légi utántöltési folyamat ezzel az új módszerrel annyiban változik, hogy a boom operátornak mindössze a tankoló gép közvetlen közelébe kell csak a tankoló csövet irányítania, amit követően az automatikusan hozzákapcsolódik az üzemanyag felvételre váró gép üzemanyagtöltő nyílásához.

Az első sikeres tesztrepülések március 21-én zajlottak Portugáliának az Atlanti-óceán partja feletti légterében 25 ezer láb magasságon 270 csomós sebességgel. Összesen hatszor történt meg az automatikus csatlakozás és töltés, amelyek ideje alatt sem a töltő, sem pedig a vételező gép személyzete nem jelentett problémát vagy rendellenességet. Az automatikus tankolásnak akkor van komoly jelentősége, amikor például bonyolult időjárási körülmények közepette kell a manővert végrehajtani, ugyanis például ha a látási viszonyok nem megfelelőek – például éjszaka viharos időben – ezt nagyon nehéz a töltőcsövet kezelő operátornak folyamatosan kontrollálni. Az automatika viszont folyamatosan ideális helyzetben tartja a töltőcsövet annak a megfelelő módon történő mozgatásával a tankolás folyamata közben.

A tankolást végző gépből szemlélve azt érzékeli a pilóta, hogy a kapcsolódás folyamata sokkal gyorsabb és egyszerűbb azt követően, hogy kellő távolságra megközelítette a tankoló repülőgépet. Ennek köszönhetően az egész légi utántöltési folyamat ideje is lecsökken, ami még hatékonyabbá teszi a tanker gépek kihasználtságát a levegőben. 

Az a képazonosító technológia, amelyet a légi utántöltés automatizálásánál most használnak az Airbus katonai részénél a gyár űrkutatási részlegének a fejlesztése volt eredetileg és a műholdak világűrben történő üzemanyaggal való feltöltéséhez dolgozták ki, illetve ahhoz, hogy ennek a segítségével lehessen a világűrben keringő űrszemeteket beazonosítani és befogni.

Az automatikus légi utántöltési rendszerről készült videó felvétel az alábbi linken látható:

https://www.youtube.com/watch?v=EtQ1uG7bzjA

Fotó: Airbus Defence