2017 május 28

RSS Facebook

2017. május 10. szerda, 15:43

Átestünk a tűzkeresztségen! – Tűzoltási gyakorlaton járunk Ferihegyen Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Május 10-én közös bemutatót tartott a Katasztrófavédelmi Igazgatóság Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéri tűzoltósága és a Rockwool Kft. abból az alkalomból, hogy a tűz- és épületszigetelési cég támogatásként ismét elláta a repülőtéri tűzoltókat olyan speciális tűzálló szigetelőanyaggal, amellyel évekig tudják majd gyakorolni a zárt teres tűzoltást a ferihegyi lánglovagok egy speciálisan átalakított konténerben. Sőt a bemutató során arra is lehetősége nyílt az Aeromagazinnak, hogy a tüzet testközelből, azaz a konténeren belülről élje át a repülőtéri tűzoltók speciális védőfelszerelésében és felügyeletével. Vagyis ma szó szerint tényleg átestünk a tűzkeresztségen!

A meghívott újságírókat Jambrik Rudolf tűzoltó ezredes fogadta, aki elmondta, hogy 2010-ben Svédországban járt egy továbbképzésen, s ott látta először azt a fajta zárt teres tűzoltási gyakorlatot, ahol a tűzoltók egy arra speciálisan kialakított konténerben gyakorolhatták, hogy miként kell egy olyan zárt helyiségben tevékenykedniük, ahol tűz, lángok és a füstben még éghető anyagok vannak. Miután a svédeknél ő maga is elsajátította ezt a fajta képzési formát, a gyakorlási lehetőséget átültették a ferihegyi tűzoltók tematikájába, hogy a repülőtéren dolgozó szakembereknek is legyen arra lehetőségük, hogy élő tüzes szimulációs gyakorlaton valóban szembesüljenek azzal az égési folyamattal, amilyennel többek között éppen egy repülőgép törzsében találkozhatnak egy légi baleset során.

Egy általgos konténer – ha belülről meggyújtják – hamar átég és használhatatlanná válik, ám a Rockwool Kft. által felajánlott speciális tűzálló szigetelésnek köszönhetően sikerült úgy kialakítaniuk a “szimulátort”, hogy egészen mostanáig nem kellett kicserélni a belső szigetelését. Ám 2010 óta már legalább 150 ilyen valós tűzzel végrehajtott szimulációt gyakoroltak el a konténerben, így időszerűvé vált a belső szigetelő burkolat cseréje. Ennek apropóján szervezett most közös bemutatót a ferihegyi tűzoltóság és a Rockwool Kft.

A szimulációs konténer a ferihegyi tűzoltóbázis mögött

Ennek keretében ám nem csak távolról szemlélhettük meg, hogy milyen lehet egy fedélzeti tűz egy repülőgépen, hanem speciális tűzoltó védőruházatba beöltözve alig 1-2 méterre a lángoktól a konténeren belül is átélhettük a nem mindennapi látványt és vészhelyzetet. A szimulált tűz meggyulladását követően pár perccel már a konténer padlóján térdelve tapasztalhattuk meg a speciális lángálló ruhán keresztül, légzőkészülékkel a hátunkon és maszkkal az arcunkon amint a vörös és sárga színben játszó lángok átcsaptak a fejünk felett egy teljesen zárt felhőt képezve, majd pedig egyre inkább kezdett a bőrünk alá is behatolni a felettünk terjengő 600 Celsius-fokos meleg érzete is, holott a legmondernebb védőruha óvta a testünk minden egyes négyzetcentiméterét. Egyszerre volt lebilincselő és hátborzongató a látvány és az élmény, hiszen ha nem a speciális védőruha lett volna rajtunk, akkor még egy percet sem bírtunk volna ki a pokoli hőségben és a fullasztó füstben. A zárt teres szimuláció lényege viszont éppen az, hogy a tűzoltók megszokják ezt a környezetet és megtanulják, hogy miként kell tevékenykedni akkor, ha ilyen szituációba kerülnek.

Kezdődik a gyakorlat, begyújtják a tüzet a konténerben

Odabent speciális védőfelszerelésben ismerkedünk a tűzzel és a 600 Celsius-fokos meleggel

Átestem a "tűzkeresztségen"!

Jambrik Rudolf tűzoltó ezredes parancsnokkal a gyakorlatot követően

Szerencsére Ferihegyen ezt a fajta tudásukat még egyszer sem kellett élesben “kamatoztatniuk” a repülőtéri tűzoltóknak, de ennek ellenére fontos, hogy rendszeresen, hónapról hónapra elgyakorolják ezt a fajta mentési feladatot, mert ha egy repülőgép törzse valamilyen okból kigyulladna a repülőtéren, akkor az ő feladatuk, hogy abba behatoljanak és azokat az utasokat kimentsék, akik például valamilyen okból nem tudták önállóan elhagyni a szerencsétlenül járt gép fedélzetét. Vagyis a repülőtéri tűzoltók már az alatt a 60 másodperc alatt oda kell, hogy érjenek a repülőtér területén bajba jutott géphez, amely idő alatt elvileg a gépen tartózkodók evakuálják a repülőgépet a személyzet utasítására, igaz a hatósági előírás szerint ennek 90 másodperen belül kell megtörténnie. De az ez idő alatt a helyszínre érkező repülőtéri tűzoltók elsődleges feladata ilyenkor az, hogy vízsugárral hűtsék a hajtóműveket, a szárnyakat vagy a törzset az esetleges kigyulladást és fedélzeti tüzet megakadályozva, illetve habbal eloltsák a már égő részeket. Majd pedig a kiürítésben segédkezve kimenekítsék azokat, akik saját erejükből nem tudnak kimenekülni, mert vagy megsérültek vagy egyébként sem képesek önállóan a mozgásra.

A Panther tűzoltóautó megkezdi a repülőgép hűtését a mentéshez

A tűzoltók a szárny feletti vészkijáraton behatolnak a törzsbe, hogy kimenekítsék a mozgásképtelen túlélőket

Az egész napos látogatás során láthattuk még, hogy miként zajlik ez a folyamat a valóságban, illetve sok más érdekességet is megtudtunk a repülőtéri tűzoltók életéről, mindennapjaikról a kulisszatitkokról, arról, hogy milyen összetett is a munkájuk és annak ellenére, hogy szerencsére csak ritkán vannak Ferihegyen vészhelyzetek, igen gyakran kapnak éles riasztásokat a legkülönbözőbb okok miatt. Ezekről és repülőgépek és utasaik mentésével kapcsolatos feladataikról az Aeromagazin júniusi lapszámában megjelenő riportban olvashattok el részleteket.

(sajtos)

Fotó: Aeromagazin