2017 szeptember 25

RSS Facebook

2017. május 11. csütörtök, 09:35

4 millió dolláros kárt okoztak a szerelők az Air Force One-on Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Több millió dolláros kárt okoztak tavaly áprilisban a Boeing szerelői az amerikai kormány egyik VC–25-ös Jumbóján, amelyet Air Force One-ként ismer a világ, amikor az Egyesült Államok elnöke a fedélzetén tartózkodik. A műszakiak a gép oxigén rendszerét szennyezték be egy időszakos karbantartás során. A kár, amelyet ezzel okoztak négy milló dollár értékű, áll a május 9-én nyilvánosságra hozott jelentésben. A helyreállítás költségét a gyártó Boeing vállalta magára. Ha nem javították volna ki a problémát időben, nagyobb eséllyel keletkezhetett volna tűz a gép fedélzeti oxigénellátó rendszerében, állapította meg a kivizsgálás. 

A nyilvánosságra került jelentés szerint három boeingos szakember 2016 áprilisában időszakos karbantartási munkákat végzett a légierő két VC–25-ös gépének az egyikén a texasi Port San Antonió-i repülőterén. Ennek során azt vizsgálták, hogy nincs-e szivárgás a gép fedélzeti oxigén ellátó rendszerében, illetve ki is akarták tisztítani azt, ám ezt nem a hivatalos technológiai leírásnak megfelelően tették miközben fertőtlenítették a rendszert.




Annak érdekében, hogy megelőzzék a tűz kitörését a gép fedélzetén csak olyan eszközök és anyagok alkalmazhatóak ennek a folyamatnak a során, amelyek nem lépnek reakcióba az oxigénnel az ellenőrzés és tisztítás során. Egy letisztított alkatrész maximum 2-5 percig lehet kint a szabad levegőn, amit követően ismételten át kell tísztítani és betenni egy szigetelt tárolóba. Illetve ezt követően csak az oxigén steril eszköz építhető vissza a gépbe éppen a tűzveszélyesség miatt. Mint kiderült a vizsgálatból a műszakiak nem a fent leírt módon speciálisan letisztított eszközket és alkatrészeket használtak az oxigén rendszer ellenőrzése és tisztítása során, hanem olyanokat, amelyek a megengedett időnél jóval tovább voltak szabad légtérben és nem is voltak teljes mértékben letisztítva. Ezt áthidalandóan az egyik szerelő egy olyan tisztító folyadékot adott a másiknak, hogy végezze el a mentesítést, amelynek az alkalmasságában egyáltalán nem voltak biztosak, sőt még azt sem tudták, hogy az valóban megfelelő-e az oxigén rendszer takarítására.

Vagyis sem a használt folyadék, sem pedig az alkalmazott technológia nem volt megfelelő a művelet során. Ám ennek ellenér elvégezték azt majd vissza csatlakoztatták az utasok és a fedélzeti orvosi szoba oxigén rendszerét a gép hálózatába.

A jelentés szerint az is hozzájárulhatott a hibás eljárás végrehajtásához, hogy a Boeing jelentős csúszásban volt 2015 decemberétől a gép karbantartásával és annak érdekében, hogy behozzák a késést és elkészüljenek a munkákkal a megadott határidőre a gépen dolgozó szerelők túl voltak foglalkoztatva és nem volt elegendő idejük a munkák szabályos elvégzéséhez. Mi több, gyakran12 órás munkaidőben dolgoztak és volt olyan munkahét, amikor mind a hét napon keresztül be kellett menniük dolgozni, sőt egyetlen szabadnapot sem kaptak a karbantartás ideje alatt. Emellett a Boeing minőségellenőrzési rendszere is megbukott, hiszen a tisztítási munkálatokat átvette a gyári minőségellenőr.

A vizsgálat során még az is kiderült, hogy 2012-ben a Boeing áthelyezte az VC–25-ös flotta karbantartási munkálatait a wichitai Kansasból a a texasi Port San Antonióba, de az ott dolgozó szakemberek közül 172 nem felelt meg annak a követelménynek, hogy legalább 5 éves szakmai gyakorlatuk legyen a típuson. A Boeing minden tekintetben felelősséget vállalt az eset kapcsán és együttműködik a légierővel az eset tisztázásának érdekében, illetve a tekintetben, hogy a jövőben nem fordulhasson elő hasonló probléma.


Fotó: USAF