2017 július 21

RSS Facebook

2017. május 15. hétfő, 09:17

Ismét felszállhattak az új B 737 MAX család példányai Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Május 12-én pénteken ismét felszállhatott néhány példánya az amerikai Boeing repülőgépgyár legújabb, B 737 MAX egyfolyosós gépcsalád eddig elkészült példányai közül. Ezt május 5-én azért tiltotta le a Boeing, mert a B 737 MAX gépekhez gyártott CFM International LEAP–1B hajtóműről kiderült, hogy egyes példányai hibásak, ugyanis az alacsony nyomású turbinasorban lévő egyik tárcsán minőségbeli problémát talált a gyártó francia Safran. Ezért amikor erre figyelmeztették a Boeingot, az amerikai gyártó elővigyázatosságból felfüggesztette a berepüléseket a típussal.

A gépek közel egy hétig álltak a földön az ideiglenes leállás miatt, de a Boeing az amerikai FAA engedélyével ismét megkezdte a berepüléseket azt követően, hogy kiderült, vannak olyan LEAP–1B hajtóművek a gépeken, amelyeket nem azzal a turbina tárcsával szereltek össze, amelyet a Safran által megjelölt beszállító gyártott le korábban. Így a Boeing most ismét megkezdte a B 737 MAX repüléseket és a terveik szerint még ebben a hónapban át is adják az új gépcsalád eslő példányát a típust bevetető maláj diszkont légitársaságnak.

Ugyanakkor a Boeing arról is beszámolt, hogy az elmúlt hónapok során a B 737 MAX berepülési programjának a keretében semmilyen műszaki problémát nem tapasztaltak a hajtóművek minőségével és állapotával kapcsolatban. Ez vonatkozik a Safran által feltárt alacsony nyomású turbina tárcsára is.

A Boeing ez idáig már mintegy 2000 órát repült az új LEAP–1B hajtóművekkel felszerelt B 737 MAX elkészült példányaival, amely felszállások során minden rendben ment és semmilyen jel nem utalt bármilyen minőségi problémára a hajtóművek kapcsán. Ezek között több, mint kilenc órát töltöttek olyan repülésekkel, amelyek során az erőforrásokat komoly túlterheléseknek tették ki, de ezen felszállások alkalmával is minden rendben zajlott, nyilatkozott a Boeing. A 180 perces ETOPS engedély megszerzéséhez szükséges tesztek ezzel párhuzamosan áprilisban fejeződtek be, amelyek során 3000 szimulált ciklust járatták a hajtóműveket minden gond nélkül.

A hibás alacsony nyomású turbina tárcsáról annyit hoztak nyilvánosságra, hogy mindössze egy beszállítótól származik, így a LEAP–1B-k összeszerelését ez a minőségellenőrzési probléma nem gátolja, mert a több beszállítótól származó alkatrészekkel símán folyhat tovább a hajtóművek gyártása és összeszerelése. Azt nem árulták el a CFM-nél, hogy melyik beszállító alvállalkozótól származik a hibás alkatrész.


Fotó: Boeing, CFM International