2017 május 29

RSS Facebook

2017. május 16. kedd, 10:37

2030-ig biztos, hogy szolgálatban maradnak a svéd légierő C–130-as Herculesei Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Május 8-án beszélt arról a svéd királyi légierő szóvivője, hogy egyelőre elhalasztották a flottájukban lévő 6 darab C–130H Hercules katonai szállítógépek modernizációjára vonatkozó tervüket. Ahelyett inkább majd csak egy középidős nagyjavítást hajtanának végre a gépeken, amelynek lesz modernizációs része is, igaz csak a gépek avionikájára vonatkozóan. A Herculesek sárkányán ilyen jellegű felújításokat nem végeznének el. Emiatt a gépek várhatóan csak a 2030-as évek elejéig maradnának hadrendben.

A svéd légierő már közel egy évtizede nem tudott döntés hozni arról, hogy mi legyen a C–130-as flottjával – amely jelenleg e legidősebb Európában, mivel van olyan példányuk, amelyet 1965-ben állítottak szolgálatba – mindenesetre a mostani nyilatkozat előre vetítheti annak a lehetőségét, hogy a svédek közép távú megoldásként rendelnek majd a brazil Embraer által gyártott új generációs KC–390-es sugárhajtású katonai szállítógépből. Ami azért nem lenne meglepő, mert Brazília 2015-ben a svéd Gripent választotta vadászégp flottájának a váltó típusaként. Összesen 36 darab Gripen E/F harci gép érkezik majd a dél-amerikai ország légi erejéhez.


Ennek megfelelően szorosabbra is vonta az együttműködést a katonai vonalon a Saab és az Embraer, s ennek az együttműködésnek a része lehet az is, hogy a svédek valóban vásárolnak példányokat az új brazil katonai szállítógépből. Igaz erre vonatkozóan nincs semmilyen összeg elkülönítve egyelőre a légierő jövő évi költségvetésében.

Amennyiben a svéd királyi légierő valóban csak egy középidős nagyjavításnak veti alá a C–130-as flottáját, akkor az 2020-24 között lehet esedékes. Ez azt jelenti, hogy abban az időszakban kettő vagy csak maximum három bevethető C–130-asa lesz a svédeknek a különféle katonai szállítási feladatokra.

Az egyik svéd C–130-as alkalmas a Gripenek légi utántöltésére is

A brazil KC–390-es leszállása a cseh Aero Vodochodi gyár repülőterén

Fotó: SWAF, Embraer