2017. május 24. szerda, 11:40

Felszállt a Z–19-es kínai harci helikopter export változata Kiemelt

Értékelés:
(1 értékelés)

Május 18-án felszállt a kínai Harbin Aircraft Manufacturing Corporation (HAMC) repülőterén a cég által kifejlesztett Z–19-es felderítő és harci helikopter új, Z–19E export változata. Erre a típusjelzésben szereplő E betű utal. A gyártó szerint ebbe a változatba olyan fegyverzetet és avionikát építenek be, amilyet a megrendelő igényel.

A Z–19-es harci helikopterrel először 2012-ben találkozhatott a szakma és a közönség az Airshow China rendezvényen. A típust a Z–9-es szállítóhelikopterből fejlesztették tovább a HAMC szakemberei. Az új változat hasonlóan a Z–9-eshez zárt, Fenestron rendszerű faroklégcsavart kapott, 12 mm-es lövedékek ellen is védő péncélozott pilóta üléseket, valamint találat esetén öntömítő üzemanyag tartályokat, illetve energia elnyelő futóműveket kényszerleszállás során végrehajtott landolás esetére.

A helikopter maximális felszállósúlya 4,5 tonna, hatótávolsága 700 km. Ez a modell kisebb méretű, mint a Changéban gyárott Z–10-es harci helikopter változat. Egyes katonai szakértők szerint a két modellt közösen lehet bevetni a katonai akciókban, mert az együttes alkalmazásuk a leghatékonyabb, s kiválóan megfelelnek közösen a támadók elleni visszavágásra. A Z–19-esnek négy fegyverpilonja van a törzsön, illetve FLIR-konténer a gép orr részén.

Az alap Z–19-es harci helikopter változaton 2014 óta olyan aktív milliméteres hullámhosszú felderítő lokátor is látható, amely az amerikai AH–64-es Apache Longbow-hoz hasonlóan a főrotor tengelyére került. Igaz, ez az eszköz egyelőre nem szerepel a Z–19E export változaton, így valószínűleg csak a kínai néphadsereg használja majd a jövőben kizárólag.

Ez a mostani bemutató is azt illusztrálja, hogy a kínai repülőgépipar repülő harcászati eszközeivel is ki szeretne lépni a nemzetközi piacra és nem csak a kínai néphadsereget szeretné ellátni katonai repülő eszközökkel. A kínai hírügynökségi jelentések szerint vannak is érdeklődő országok a termékeik iránt, legfőképpen olyanok, amelyek a nyugati katonai szállítók tiltó listáján szerepelnek.

Az új, kínai Z–19E felderítő és harci helikopter export változata

A Z–19-est a Z–9-es könnyű szállítóhelikopterből fejlesztették tovább a kínaiak

A nagyobb felszállósúlyú kínai Z–10-es harci helikopter

Fotó: HAMC


vissza a tetejére