2024 április 29

RSS Facebook

2019. február 19. kedd, 07:05

Elkezdődött új francia-német vadászgép-program Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Február 6-án aláírta Franciaország és Németország azokat az előzetes szerződéseket, amelyek alapján a két ország tervezői hozzáláthatnak az új német-francia FCAS (Future Combat Air System) új generációs légi hadviselési rendszer koncepciós tanulmányainak a kidolgozásához. Ennek célja, hogy közösen kifejlesszék azt az új harci repülőgép típust, amely a jövben leválthatja a francia Rafale és a német Eurofighter több célű harci repülőgépeket.

A 65 millió eurós projekt feladata, hogy meghatározza azokat a fő irányvonalakat, amelyek mentén az új koncepción alapuló több célú harci repülőgép fejlesztése zajlik majd. A tervek szerint a német és francia tervezők több olyan különféle lehetséges architektúrát is kiválasztanak, amely a harci gép koncepció alapját képezheti majd. Ezekhez az elképzelésekhez a későbbiekben makettek, demonstrátor példányok is készülhetnek. Az erre vonatkozó programot várhatóan az idei párizsi repülő világkiállításon és vásáron jelentik majd be hivatalosan. A teszt példányok első felszállásait 2025-re tervezik. A két ország által idén közösen elfogadott fő irányelveket és koncepciót követően kezdődhetnek meg a részletes tervezés fázisai Németországban és Franciaországban, amelyek véglegesítik majd az új FCAS platformját, feladatkörét és karakterisztikáját.

Szintén február 6-án született döntés arról, hogy a a német MTU Aero Engine vállalat és a francia Safran közösen fejleszti ki azt az új sugárhajtóművet, amely az új generációs német-francia harci gépet meghajtja majd. Az MTU és a Safran együtt tervezi meg, fejleszti ki, teszteli és gyártja majd az új gázturbinát, amely a tervek szerint a 2030-as évek végétől, 2040-es évek elejétől hadrendbe álló harci repülőgép erőforrása lesz. Az MTU által eddig előzetesen kiadott információk szerint a hajtómű tolóereje legalább 30 ezer font lesz.

Az MTU felel majd a kis-, és nagy nyomású kompresszor fokozatok kifejlesztéséért, illetve a kis nyomás turbinaház megtervezéséért, a Safran feladata az égőtér, a nagy nyomású turbinák és az utánégető tervezése és kifejlesztése lesz. A hajtómű elektronikus vezérlését egy vegyesvállalat, az Aerospace Embedded Solutions tervezi és gyártja a Safran felügyeletével.

Az előkészületek részeként a Safran már létrehozott egy új turbinalapát kutató- és fejlesztő központot Gennevilliersben, ahol azokat az alapanyagokat vizsgálják, amelyek alkalmazásával a nagy nyomású turbina fokozatban akár 2000 Celsius fok hőmérséklet is lehet működés közben a minél nagyobb teljesítmény elérése érdekében.

A tervek szerint 2031-re készülhet majd el az első hajtómű prototípus az új generációs harci géphez. A jelenlegi elképzelés szerint a francia Dasasult vezeti majd a repülőgép tervezésének a folyamatát, míg az Airbus a gépbe beépített rendszerek integrálásáért és működéséért lesz a felelős. Várhatóan a közel jövőben Spanyolország is csatlakozik a programhoz.

A napokban egy látvány tervet is bemutatott a francia védelmi minisztérium az elképzelt új harci repülőgépről, amely a kép alapján egy két hajtóműves függőleges vezérsík nélküli, delta szárnyú repülőgép lesz, amelynek meglehetősen széles a törzse feltehetően a sárkányon belül elhelyezhető fegyverzet miatt. A szárnyak kilépőélei ketté osztottak. Az előzetesen kiszivárogtatott információk szerint aerodinamikai áramlás vezérléssel oldják meg a gép irányítását és a hajtóművekből kiáramló gázokat is lehet majd bizonyos rezsimekben vektorálni.

Forrás, grafika: Francia Védelmi Minisztérium