2024 május 01

RSS Facebook

2019. március 05. kedd, 10:49

A múlt heti Kasmír feletti légi harc eseményei percről-percre Kiemelt

Értékelés:
(1 értékelés)

Indiai források szerint február 27-én közvetlen légi harc zajlott le az indiai légierő (IAF) egyik szovjet gyártmányú MiG–21-es Bison vadászgépe és a szemben álló pakisztáni légierő (PAF) egyik amerikai gyártmányú F–16-os Fighting Falcon harci gépe között. Az incidensre azt követően került sor, hogy az IAF katonai repülőgépei – összesen 12 darab Mirage 2000-es bombázó – előző nap légi csapást mértek Kasmír pakisztáni oldalán lévő balakoti Jaish-e-Mohammad tábor ellen, amely az India ellen harcoló szakadárok egyik központja. Indiai értesülések szerint a PAF másnap tíz F–16-os harci gépet emelt a levegőbe, hogy válaszul indiai katonai létesítményeket támadjanak meg. Az ezt követően állítólagosan bekövetkezett légi harcról az indiai timesnow csatorna számolt be részletesen március 3-án.


Eszerint február 27-én az alábbi légi összecsapás zajlott az indiai, majd pakisztáni légtérben:

09:52 – Tíz darab pakisztáni F–16-os emelkedik a levegőbe három különböző bázisról, hogy harci alakzatba rendeződve behatoljon az indiai légtérbe és válasz csapásokat hajtson végre indiai katonai célpontok ellen.

A felszálló gépeket befogja és azonosítja az indiai légierő NETRA és északi légtérellenőrző lokátor rendszere.

A tíz gép három külön egységre oszlik és támadó alakzatot vesz fel Kasmír pakisztáni oldalán

09:54 – Az indiai légierő riasztja és a levegőbe emeli két MiG–21 Bison és négy Szu-30MK harci gépeit, hogy védjék meg a légteret a betolakodókkal szemben.

09:58 – Az indiai légierő első alkalommal rádión figyelmezteti a pakisztáni harci gépeket, hogy határsértésre készülnek, ezért szakítsák meg a feladatukat és térjenek el az útirányuktól.

09:59 – Az indiai légierő másodszor is rádió figyelmeztetést küld a pakisztáni F–16-osoknak, hogy forduljanak vissza, de azok nem reagálnak az utasításra.

10:00 – A PAF F–16-os harci gépei raj kötelékben belépnek az indiai légtérbe.

10:01 – Az indiai légvédelmi nehéz tüzérség tüzet nyit a behatoló pakisztáni harci gépekre, illetve a felemelt MiG–21-es és Szu–30MK harci gépek megtámadják a pakisztáni F–16-osokat, hogy kitérésre kényszerítsék azokat. A tíz Fighting Falcon mintegy 1 km-es távolságra hatol be az indiai légtérbe, amelyet követően kilenc F–16-os irányt változtat és visszafordul a Pakisztán által ellenőrzött kasmíri terület irányába. Mindössze egy amerikai gyártmányú gép repül továbbra is az indiai légtér belseje felé.

10:02 – A magára maradt F–16-os mintegy 3 km-re behatol az indiai légtérbe, feltételezhetően azért, hogy leromboljon egy indiai katonai üzemanyag raktárat a közeli indiai katonai zászlóalj parancsnokság mellett.

10:03 – Az egyik MiG–21-es Bison – amelyet Abhinandan Vardhaman alezredes vezet – és egy Szu–30MK tovább folytatja a megkezdett légi harc manővereket, hogy elriasszák az indiai légtérbe berepült pakisztáni F–16-ost. A közeli légi harc során az indiai vadászgépek egy támadó manővert hajtanak végre, amely formációban a MiG–21-es van elől és mögötte a Bisont fedező Szuhoj. A pakisztáni F–16-os erre válaszul a MiG–21-es mögé fordul, így bekerül a két indiai harci gép közé "szendvicsnek". A Szu–30MK így lövési pozícióba kerül és tüzet nyit a Falconra. Ez arra kényszeríti a pakisztáni pilótát, hogy kitérő manőverbe kezdjen és egy fél palást orsóval kifordul a MiG–21-es mögül, hogy így kerülje el a Szuhoj támadását. 

10:04 – A Szuhoj látva az F–16-os menekülését kifordul és fordulózni kezd az alatta elterülő zászlóalj parancsnokság üzemanyag telepe felett, megóvva azt egy esetleges újabb támadási kísérlettől. Ezzel egy időben az Abhinandan alezredes által vezetett MiG–21-es ellentámadásba megy át és visszafordulva lövési pozíciót keres az F–16-os mögé "beülve", hogy így kényszerítse a pakisztáni pilótát az indiai légtér azonnali elhagyására. A manőver során a MiG–21-es rakéta vezető lokátora befogja az F–16-ost, amelyet követően az indiai vadászgép beélesíti az egyik R–73-as légi harc rakétáját. Bár a radar befogást követően úgy is dönthetett volna az alezredes, hogy nem folytatja tovább az üldözést, hanem visszatér a bázisára, ő azt a megoldást választotta, hogy tovább üldözi a behatolót az élesített R–73-as rakétával nyomatékosítva az F–16-os távozását.

10:08 – A MiG–21-es elindítja a beélesített R–73-as rakétát, amely másodpercekkel később találatot ér el a pakisztáni F–16-oson, amely ennek következtében lezuhan. Miközben végrehajtotta a sikeres támadást a MiG–21-es az üldözött pakisztáni gép ellen, a Bison veszélyesen megközelíti a kasmíri indiai-pakisztáni határt. Hogy elkerülje a pakisztáni légtérbe való átrepülést egy nagy g-túlterheléssel járó emelkedő palást orsó manőverbe kezd az alezredes. A célja, hogy így forduljon ki az alatta lévő pakisztáni nehéz légvédelmi tüzérség és föld-levegő légvédelmi rakéták hatóköréből. Mivel a manőver végrehajtása során a MiG–21-es besodródott Kasmír Pakisztán által ellenőrzött légterébe, ezért a pakisztáni légvédelem tüzet nyit a MiG–21-esre és légvédelmi rakétát is indít, hogy megsemmisítse a repülőgépet. A MiG–21-es Bisont több találat is éri, feltételezhetően mindkét légvédelmi fegyverzet révén. A MiG–21-es pakisztáni területre zuhan és az időközben katapultált indiai alezredest elfogják a pakisztáni katonák.

Ez persze az a változat az incidensről, amelyet az indiai kormány propagál. Pakisztán ugyanakkor tagadja, hogy F–16-os harci gépeket küldött volna a térségbe és a hivatalos pakisztáni álláspont szerint semmilyen légi harc nem zajlott február 27-én Kasmír indiai oldalán, így nem is veszített el egyetlen F–16-ost sem a PAF. Állításuk szerint viszont két behatoló MiG–21-es gépet lőttek le, amelyek közül a másik személyzete életét vesztette a lelövést követően. Ennek ellent mond, hogy az indiai légierő parancsnoka február 28-án olyan roncs darabokat mutatott be a sajtónak, amelyen egyértelműen AIM–120-as felirat olvasható, vagyis olyan AMRAAM légi harc rakéta maradványt mutattak be, amelyet az F–16-os harci gépeken is alkalmaznak világszerte.

Más források ugyanakkor azt állítják, hogy a pakisztáni légierő mindössze egy-két JF–17A típusú, saját fejlesztésű vadászgépet vetett be a február 27-ei incidens során, amely gépek legalább 6-8 indiai földi célpont ellen hajtottak végre sikeres támadást és megsemmisítettek többek között egy indiai Mi–17V-5-ös szállító helikoptert is. Ezen források szerint a pakisztáni JF–17-es lőtte le a fent említett indiai MiG–21-es Bison vadászgépet. 

Abhinandan Vardhaman alezredes vadászpilótát 60 órával a történtek után átadta Pakisztán Indiának, hogy így jelezze, nem áll szándékában a két ország közötti kialakult feszültség fokozása.

Pakisztáni F–16-os vadászgép

Indiai Szu–30MK

Pakisztáni JF–17A vadászgép

A lelőtt indiai MiG–21-es roncsa pakisztáni területen

Az indiai légierő parancsnoka által bemutatott pakisztáni AIM–120-as légi harc rakéta darab

Fotó: IAF, PAF, FJW