2024 április 20

RSS Facebook

2019. március 28. csütörtök, 10:28

Oroszország nem vásárol Airbus és Boeing utasszállítókat Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Megtiltotta az orosz állami vezetés, hogy az Aeroflot nemzeti légitársaság diszkont leányvállalata, a Pobeda 30 darab B 737 MAX utasszállító repülőgépet vásároljon. Illetve ezzel párhuzamosan nem adja ki az orosz légügyi hivatal, azaz a Roszaviacija az európai Airbus A220-300-as típusra az orosz típusalkalmassági bizonyítványt, így nem tud ilyen repülőgépeket beszerezni a moszkvai székhelyű Red Wings légitársaság. 

Az ügy hátterében az áll, hogy tavaly megváltoztatta a Kreml a légitársaságokra vonatkozó export-import szabályozását és előírta, hogy minden olyan fuvarozónak, amelyben jelentős állami tulajdon van külön engedélyt kell kérnie repülőgép beszerzésre, ha az üzlet értéke meghaladja az 1 milliárd rubelt, azaz kb. 15,6 millió amerikai dollárt.


Március 14-én írtak először arról a moszkvai lapok, hogy a hatóságok arra "ösztönzik" a Pobeda légitársaságot, hogy a tervezett B 737 MAX beszerzés helyett inkább a készülő új orosz utasszállító gépet, az MSZ–21-est válassza. Ez a javaslat éppen azon a napon érkezett a diszkont légitársaság vezetéséhez, amikor az orosz légügyi hatóság letiltotta az amerikai B 737 MAX típusú gépek repülését Oroszországban az etióp balesetet követően.

A Pobeda légitársaságnál jelenleg 26 darab B 737-800-as repül. Korábban pedig már engedélyezte az orosz kormány a számára, hogy 2019 és 2021 között 20 új B 737 MAX-szel bővítse a flottáját. A légitársaság sikeres működése tette szükségessé az újabb 30 gép beszerzését, amelyek 2022-től érkezhettek volna a céghet. Ezzel szemben az orosz állami vezetés azt szeretné elérni, hogy az anyacég Aeroflothoz hasonlóan – amely a közelmúltban "önként" adott le megrendelést újabb Szuhoj SSJ100-as repülőgépek vásárlására – a Pobeda is hazai gyártású utasszállító repülőgépeket vásároljon a külföldi típusok helyett.

A Red Wings sem járt jól azzal, hogy az orosz hatóság nem engedélyezte az A220-300-as típus oroszországi üzembe helyezését, mert a moszkvai légitársaság így nem tudja megnyitni azokat az új útvonalait, amelyeket 2019-ben szeretett volna bekapcsolni a hálózatába. A Roszaviacija, azaz az orosz légügyi hivatal meg sem indokolta hivatalosan, hogy miért nem adja ki az orosz típusalkalmassági bizonyítványt az új Airbus típusra.

A moszkvai székhelyű Red Wings flottájában jelenleg 12 Airbus A320-as és A321-es repül

Fotó: Pobeda, Red Wings