2024 május 01

RSS Facebook

2019. április 02. kedd, 12:40

30 éve szállt fel először a V–22-es Osprey Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Harminc évvel ezelőtt, 1989. március 19-én emelkedett első ízben a levegőbe az amerikai Bell és Boeing cégek által közösen kifejlesztett V–22-es Osprey tiltrotoros repülő szerkezet, ami nem más, mint a helikopter és a repülőgép ötvözete. A billenő rotoros hajtás lényege ugyanis az, hogy a jármű helikopter üzemmódban, azaz függőlegesen száll fel-, és le, majd az emelkedést követően előre billenti a rotorjait és repülőgép üzemmódban közlekedik a levegőben.

Bár a működési elv így elmondva igen egyszerűnek tűnik, a műszaki megvalósítása még sem ennyire könnyű a szerkezetnek. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy bár 1989-ben szállt fel első ízben a V–22-es prototípusa, az amerikai fegyveres erők mindössze 2007-ben rendszeresítették csak azt a tengerészgyalogásnál, majd a légierőnél és végül a haditengerészetnél.

Jelenleg 375 ilyen repülőgép áll hadrendben az Egyesült Államokban és Japánban, amelyek mellé 2018-ban további 78 példány rendetek az amerikai fegyveres erők és a japán területvédelmi szervezet. Érdekes módon az amerikai hadsereg (US Army) egyetlen példányt sem vásárolt a gyártó Bell-Boeing konzorciumtól.

A V–22-es Osprey billenőrotoros repülőgépek részt vettek az iraki, afganisztáni, kuvaiti és szíriai amerikai hadműveletekben, illetve a Haitin és Japánban bekövetkezett természeti katasztrófák utáni humanitárius akciókban is.

A különleges repülőgép kifejlesztését azt követően kezdte el a Bell a Boeinggal közösen, hogy 1980-ban kudarcot vallott a "Saskarom" hadművelet, amely során Iránból akartak amerikai diplomatákat kimenteni az amerikai különleges erők, de a CH–53-as Stallon helikopterekből és C–130-as Hercules szállítógépből álló különítmény egyes eszközei egy közbelső leszállás során a sivatagban megsemmisültek. Ezt követően határozta el az amerikai katonai vezetés, hogy szükség van egy olyan nagy hatótávolságú, gyorsan repülő, ám könnyen manőverezni képes repülő eszközre, amellyel az ilyen speciális műveletek végrehajthatóak.

Az 1989-es szűzfelszállást követően azonban négy V–22-es prototípus is megsemmisült a berepülési program különböző fázisainak a végrehajtásakor, ezért a programot többször is felfüggesztette a Pentagon. Végül 2005-ben kapta meg azok az engedélyeket, amelyek révén immár rendszeresíthette a tengerészgyalogság, a légierő és a haditengerészet.

A V–22-es Osprey 24 katonát vagy 9500 kg hasznos terhet képes a fedélzetén szállítani mintegy 500 km/órás vízszintes utazósebességgel. A típus gyártása a tavalyi megrendeléseknek köszönhetően 2024-ig biztosított.

Fotó: Bell