2024 május 05

RSS Facebook

2011. október 12. szerda, 20:46

Átadták az első B 747-8F-et a Cargoluxnak Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)


Október 12-én átadta az amerikai Boeing repülőgépgyár az első új generációs B 747-8F Freighter repülőgépét a luxemburgi székhelyű Cargolux légitársaságnak, amely az új típus első használója. Ezzel új korszak nyílik a legendás B 747 Jumbo történetében, hiszen ez a legújabb és egyben legnagyobb változata a légi közlekedést forradalmasító Jumbo Jetnek.








Az átvétel nem volt teljesen zökkenőmentes, mivel a Boeing egy hónappal ezelőtt szerette volna már leszállítani a repülőgépet, de akkor az ünnepélyes átadásból semmi sem lett, ugyanis a légitársaság műszaki problémákra hivatkozva nem vette át a repülőgépet. A B 747-8 program 2005-ben kezdődött, ekkor jelentette be az amerikai gyártó, hogy a Cargoluxszal és a Nippon Cargo Airlines-szal közösen hozzálátnak a B 747-400-asnál nagyobb és hatékonyabb új teherszállító jumbo kifejlesztéséhez. A Cargolux tizennyolc évvel ezelőtt vette át az első B 747-400-as teherszállító repülőgépét, amely típus azóta a légi fuvarozó első számú és egyben vezető repülőgép típusa. De nem csak a luxemburgi kargócégé, hanem az egész légi teherszállító iparágé is egyben.

A B 747-8F kiváló választás volt a Cargolux számára - nyilatkozta az átadási ceremónián Frank Reimen, a cég vezérigazgatója - mivel ezzel a típussal a légitársaságunk meg tudja őrizni azt a vezető szerepét a légi teherszállításban, amelyet a B 747-400-as típussal vívott ki az elmúlt évek során. Nagy várakozással nézünk elébe annak, hogy még gazdaságosabban és környezetkímélőbb módon végezhessük a tevékenységünket az új B 747-8F-nek köszönhetően - tette hozzá a vezérigazgató. Jim Albaugh, a Boeing elnök-vezérigazgatója szerint pedig a XXI. században is a B 747-es marad az égbolt királynője és folytatja azt a tradíciót, amelyet a Jumbo Jet elért az elmúlt évtizedek során a légi közlekedésben.

A Cargolux összesen tizenhárom darab B 747-8F-et rendelt a Boeingtól. Ebből tíz darabot még 2005-ben, a program beindításakor, illetve további három darabot pedig 2007-ben.

Az új B 747-8F lényegesen kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint elődje, olcsóbb az üzemeletetése és kisebb a káros anyag kibocsátása, mint a B 747-400-as változaté. Ugyanakkor 16 százalékkal nagyobb a teherszállító kapacitása, így hét palettányival több áruval képes felemelkedni a levegőbe. A teljes hasznos teher befogadó képessége 147.6 tonna (133.9 metrikus tonna), s hasonlóan a korábbi teherszállító B 747-es változatokhoz rendelkezik a már megszokott orrban lévő felnyitható kargó ajtóval, lehetővé téve a 3 méter magas paletták problémamentes ki-és berakodását is.

A B 747-8F-változatot a legmodernebb General Electric GEnx-2B67 hajtóművekkel szerelték fel, amely többek között olyan újításokkal rendelkezik, mint a kompozitból készült ház és turbinalapátok, amelyek egyébként forradalmian új kialakításúak is egyben. Mindezeknek az újdonságoknak köszönhetően az új erőforrás lényegesen - két számjegyűen - hatékonyabb, mint a korábban a B 747-es típusokon alkalmazott gázturbinák.


Ezidáig összesen nyolc légitársaság rendelt a B 747-8F teherszállítóból, összesen 75 darabot.

Fotó: Boeing