2024 május 05

RSS Facebook

2011. október 13. csütörtök, 15:40

Az Air France és az Airbus közös környezetbarát repülése

Értékelés:
(0 értékelés)

A szén-dioxid-kibocsátás a felére csökkent

Az Air France és az Airbus 2011. október 13-án végrehajtotta a világ legkörnyezetbarátabb útvonalrepülését, amelynek során egyesítették a legújabb technológiával előállított új üzemanyagok előnyeit a hatékonyabb légiforgalmi irányítás által biztosított alacsony fogyasztással. Az Air France Airbus A321-es gépe a Toulouse-Blagnac repülőtérről felszállva a párizsi Orly repülőtérre repült, s útja során a korábban szokásos szén-dioxid-kibocsátást a felére redukálta.

Az AF6129-es jelű menetrendszerű járatot teljesítő gépen először használtak fel egy olyan keveréket, amely minkét hajtóműben 50 százaléknyi bioüzemanyag és 50 százalék kerozin keverékéből állt. A légiforgalmi irányítás ugyanakkor biztosította a gép számára a fogyasztásra optimalizált emelkedési feltételeket és az úgynevezett folyamatos süllyedést (a repülőtér felé). Ez utóbbi eljárásnak az angol szakkifejezése CDA (Continuous Descent Approach), és szintén a gép csekélyebb üzemanyag-fogyasztását, illetve a károsanyag-kibocsátás minimalizálását szolgálja.

A kétféle eljárás kombinációja tette lehetővé, hogy ez a járat feleannyi szén-dioxidot (utaskilométerenként 54 grammot) jutatott a légkörbe, mint az ezen az útvonalon repülő korábbi gépek. Ez a légköri szennyezés megfelel egy utasonként és száz kilométerenként 2,2 liter benzint fogyasztó gépkocsi által kicsátottnak.

Azon kívül, hogy az Airbus már régóta támogatja a biológiai eredetű üzemanyagok iperszerű gyártását és ezek felhasználását a repülésben, az európai konstruktőr elindított egy „Airbus ProSky” elnevezésű programot is, amely a légiforgalmi irányítás új, modern irányzatát tükrözi. Amennyiben ez teret nyer, a repülőgépek rövidebb úton, kevesebb irányváltással és kevesebb üzemanyagot fogasztva érnek el a céljukhoz, s így nem csak a fogyasztásuk lesz kevesebb (és olcsóbb), de kevésbé szennyezik majd szén-dioxiddal a környezetet, miközben a repülőterek közelében élőket sem zavarja majd az alacsonyabb fordulatszámon működő hajtóművek által kibocsátott hang.