2024 március 28

RSS Facebook

2011. október 28. péntek, 16:36

Entry Point Central

Értékelés:
(0 értékelés)

Új légiforgalmi irányítókat képző akadémia nyílt Budapesten – Szakmai igényesség és jó hangulat

 Hadd kezdjem ezt az írást egy kicsit távolabbról: Malmőből, ahol két éve láthattam az Entry Point North skandináv légiforgalmi irányítói akadémiát, Európa legjelentősebb és legmodernebb elvek nyomán oktató hasonló intézményét, ahogy arról annak idején be is számoltam lapunk olvasóinak (Aeromagazin, 2009. november, 21–23. o.).

 Nos, ez a bizonyos akadémia – immár Entry Point Central néven – a 2011–2012-es tanévben Magyarországon is megnyitotta kapuit, s az első évfolyamba felvett 15 hallgató szeptember 27-én már meg is kezdte tanulmányait.

A hazai intézmény az Entry Point North és a HungaroControl közös leányvállalata, amelynek elsődleges célja a hazai légiforgalmi irányítói alapképzés magasabb szintre emelése, a hazai szakemberigény kielégítése. Az oktatás – természetesen – angolul folyik, hiszen az irányítók is ezen a nyelven kommunikálnak egymással és a pilótákkal. Az idegen nyelvű képzés ugyanakkor két irányban is kinyitja az intézményt: más országok hallgatóit is befogadhatja, oktathatja, s számukra – ugyanúgy, ahogy a magyar hallgatóknak – nemzetközileg is elfogadott jogosítást ad.

Az Entry Point Central akadémia megnyitása része a HungaroControl azon törekvésének, hogy Budapesten egy regionális, közép-európai légiforgalmi irányítói tudásközpontot hozzon létre. E terv megvalósításának első lépése egyébként az idén májusban a Népligetben megnyitott szimulációs és kutatás-fejlesztési központ (CRDS) létrehozása volt.

De vissza az akadémiához! Az idei évfolyamba egy hosszadalmas és alapos kiválasztási folyamat végeredményeként 15 magyar diákot vettek fel – de hosszabb távon számítanak a környező országokból, vagy akár távolabbi régiókból jelentkező hallgatókra is. A szeptember 27-ei évnyitó ünnepségen a megjelent magas rangú magyar és skandináv hivatalosságok előtt Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója többek között kijelentette: „Az oktatás még sosem volt annyira fontos, mint most, amikor küszöbön áll a repülés szervezésének átalakítása. Az Egységes Európai Égbolt program olyan változásokat hoz rövidesen a légiforgalmi szolgálatok életébe, amelyek nyomán a műszaki-technológiai harmonizáción túl a humán faktor, vagyis a szakemberek egységes és magas színvonalú képzése is kiemelt jelentőséget kap.”

A HungaroControl modern, világos központi épületében helyet kapott Entry Point Central akadémiát Menráth Gábor vezeti. Mint elmondta, a hazai tananyag minden tekintetben a Malmőben már bevált metodológiát és szakmai oktatási tervet követi, s a jegyzetek is az Entry Point Northtól származnak. Ő maga és az akadémia többi előadó oktatói is Malmőben készülhettek fel a hazai akadémián való oktatásra, mert annak szerves részét képezi a pedagógiai módszertan is. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy két évvel ezelőtti malmői riportomban magam is az ottani iskola barátságos, laikus szemlélő által is láthatóan a hallgatók és az oktatók együttműködésére építő, számomra vonzónak tűnő légkörét emeltem ki…) Egyelőre 16 oktató „tanult be” Malmőben, s még 24-en mennek ki tapasztalatszerzésre.

Az Entry Point Central, ha egyelőre jóval szerényebb méretekben is, de igyekszik itthon is meghonosítani a Svédországban három északi irányítószolgálat (a dán, a norvég és a svéd) által létrehozott módszert: a tananyag igényessége mellett a hallgatók és az oktatók tantermi és képernyők előtti együttműködését. A stresszmentes oktatási környezet természetesen nem jár együtt a légiforgalmi irányítók felelősségének elkenésével: a diákoknak bőven lesz alkalmuk átélni az ezzel járó feszültséget is, csak nem a vizsgák, hanem a gyakorlati foglalkozások alkalmával. Mint Menráth Gábor is hangsúlyozza, a hallgatók értékelése folyamatos, elsősorban annak érdekében, hogy az iskola sikeres legyen, vagyis hogy a szigorú szűrők után ide bekerült hallgatók elsöprő többsége jó eredménnyel el is végezhesse az akadémiát. (Malmőben is csupán tízszázalékos a lemorzsolódási arány.) A folyamatos értékelés ugyanis lehetővé teszi, hogy a hibákat időben kijavítsák, ne engedjék, hogy például egy rossz beidegződés kialakulhasson valakiben.

Tizenöt diák esetében talán nem is túl nagy ördöngősség egyenként figyelni a hallgatók elméleti és gyakorlati szakmai fejlődésére, s adott esetben személyre szabott felhozó programot előírni valakinek. De – mint azt a malmői példa már hosszú évek óta bizonyítja – a dolog működik nagyságrendekkel nagyobb hallgatói létszám esetén is, és ehhez elég a tanulócsoportok méretét optimálisan megállapítani.

Az Entry Point Central egy kis skandináv szellemet honosít meg Budapesten, s ebbe beletartozik valamiféle egyszerűség, hogy ne mondjam puritánság is. Az oktatók, akárcsak Menráth, maguk is egykori vagy mai légiforgalmi irányítók, a szakma legkiválóbbjai. Ez az első tanév nekik is tanulási időszak lesz, miközben őket is folyamatosan értékelik. Nemcsak a diákjaik, de Malmőből Budapestre delegált kollégáik is. És igen, ha netán valaki nem felelne meg a magas követelményeknek, attól kedvesen és barátságosan elbúcsúznak majd. Az akadémián ugyanis nem elég, ha az oktató jó irányító szakember, magáévá kell tennie az iskola pedagógiai elveit is, azoknak is meg kell felelnie. Az Entry Point Central csak így őrizheti meg a skandináv minőséget – amely remélhetőleg egy idő után annyira integrálódik a hazai környezetbe, hogy akkor már magyar minőségként is beszélnek majd róla világ-, de legalábbis Európa-szerte…

Egy-egy légiforgalmi irányító kiképzése nagyjából 30 millió forintba kerül, de az akadémia ingyenes. Így természetes, hogy a diákokkal a képzést finanszírozó HungaroControl tanulmányi szerződést köt, amelynek értelmében a sikeresen végzett diákok legalább öt évig a cégnél maradnak. Képesítésük amúgy nemzetközi érvényű lesz, amellyel Európa legtöbb országában irányítói munkát vállalhatnak.

Győrei Tamás az első évfolyam tizenöt szerencsés (alkalmasnak ítéltetett) hallgatója közül a legfiatalabb, épphogy elmúlt 20 éves, ami a felvételhez szükséges életkor alsó határa. Mint mondja, már gyerekkora óta légiforgalmi irányító szeretett volna lenni. Apja a katonaságnál helikopterekkel dolgozott, ő pedig 14 éves korában látott egy dokumentumfilmet az irányítókról. Akkor annyira megtetszett neki ez a munka, hogy elhatározásától máig sem tágított. Szerencséje volt, mert – apja kiküldetésének köszönhetően – egy évig járt az Egyesült Államokban iskolába, így a felsőfokú angol vizsga számára nem jelentett akadályt. (A felvételin csak a középfok a kötelező, de a malmői tapasztalatok szerint annál azért magasabb szint szükséges az akadémia sikeres elvégzéséhez.)

A felvételi folyamat egyik eleme, az úgynevezett FEAST-teszt egyébként egyszerre irányul a nyelvtudás, valamint a figyelemmegosztási és a stressztűrő képesség felmérésére. Tamás ezen is kiválóan megfelelt. A kiválasztott tizenötök a szerződéskötés után részt vettek egy háromnapos csapatépítő tréningen a Bakonyban, majd egy kéthetes angol szakmai nyelvi bevezető tanfolyamon a HungaroControl tantermeiben – s ezután kezdődött meg számukra az akadémiai oktatás.

A sikeres munka és az otthoni felkészülés érdekében a programokat laptopon haza is vihetik, s ingyenesen kapják az elméleti tanulmányaikhoz szükséges hat-hét Eurocontrol-tankönyvet is. Az irányítói eljárásokat három négyfős és egy háromfős csoportban gyakorolják majd, méghozzá úgy, hogy később valamelyik szakosodott szolgálatnál – az idén approach és távolkörzet – megállhassák a helyüket.

Most már csak két év tanulás áll előttük, amelyből az elsőt az Entry Point Central akadémián, a másodikat pedig a HungaroControl valamelyik irányítói munkahelyén töltik majd el.

Végül, de nem utolsósorban hadd említsem még meg, hogy az akadémia – mint azt Menráth Gábor és a skandinávok egyik hazai fő propagátora, a Dániában élő Gáti Zoltán légiirányító is aláhúzta – a jövőben szakmai téren is szeretne fejlődni. Ha lehetőséget kap rá, évek múlva szívesen részt venne a leendő hallgatók kiválasztásában, s esetleg magára vállalná a jelenlegi kezdő fokon végzett irányítók további képzésének első fázisát. Az Entry Point Central egyelőre azonban azon a területen akar bizonyítani, ahol szerepet kapott: az alapképzésben…


Tardos János

Fotó: Entry Point Central