2017 július 21

RSS Facebook

2011. november 01. kedd, 19:00

A legenda újra éledt - repülő IL-2-es Oroszországban Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Novoszibirszkben orosz mérnökök egy csoportja teljességgel újjáépített egy IL-2 Sturmovik gépet. A II. világháborúban a szovjet légierő által hadrendbe állított csatarepülő maradványait Pszkov környéként egy mocsárban találták meg. Éveken át tartott a restaurálás, mígnem a frontpilóták egykori legendás kedvence a magasba emelkedett.


A „légcsavartól!” vezényszó elhangzása után Vlagyimir Barszuk berepülő pilóta indította a motort és rövid nekilendülést követően, 200  méter kifutással már szárnyalt is a Sturmovik. A novoszibirszki tervező-mérnök csapat 6 éven át dolgozott a teljes restauráláson. Gyakorlatilag a Sturmovikot milliméterről milliméterre építették újjá. Komoly irattári feltáró munkát is végeztek, hiszen a gépet az egykori Szovjetúnió több üzemében is gyártották. - A IL-2-est a különféle üzemekben elétérő konstrukcióban gyártották, voltak teljesen különböző darabjaik is. Rendkívül nehéz volt egyetlen modellt újjávarázsolni – mondta Jurij Zaharov tervezeő mérnök.

Ebből a gépből a szovjet légirő számára 40 ezer darab készült. A páncélzattal borítotott  Sturmovikot megálmodói „repülő harckocsinak” nevezték. A most rekonstruált gép testén több tucat repesz és golyó becsapódásának nyomait találták meg. Épségben megmaradt a páncélozott űlésfedél és a gép hordozó szerkezete. A farokrészt teljesen ki kellett cserélni, mivel az eredeti fából volt és szérkorhadt.

Nem állították helyre a futóművek burkolatait sem, ám az újak az erdetiek hű másolatai. Ezek  is alumíniumból készültek, kézi munkával, nagyon odafigyelve az IL-2-esre jellemző hajlatokra.  - Csak úgy nem lehet egy ilyen darabot előállítani. Kizárólag az eredetinek megfelelő anyagot használtunk fel. Műanyag szóba se jöhetett. Lehetett volna persze üvegszálas anyag is, csak akkor az már nem az IL-2-es, nem az igazi – mondta Viktor Lusin főkonstruktőr.




A gép alkatrészeinek és szerkezeteinek többsége éredeti, beleértve a pilótafülke műszereit is. Valamennyi jó állapotban van és megfelelően működik.

A Sturmovik szóban forgó változatát 1942 óta gyártották. Eleinte a gépek egyszemélyesek voltak, azonban a szovjet légierő rendkívül sokat elveszített ezekből a gépekből, mivel nem volt rajtuk saját védekező fegyverzet. Ezért döntöttek a lövész helyének kialakítása mellett.

A vezérsíkra festett fehét pilóta sapka jelezte, hogy a gép a 298-as légihadosztályhoz tartozik. A légcsavar kék kúpja pedig azt, hogy a 198-as légiezredhez. Ezeket a jelzéseket a restaurátorok nem véletlenül választották. - Mindazon pilótáknak tisztelgünk ezzel, akik IL-2-essel reüpültek. Egy velünk élő legendának is adózunk, Jefimov légimarsallnak, a Szovjetunió kétszeres hősének – mondja Borisz Oszetyinszkij, az Oroszországi Repülőgép Restaurátorok Szövetségének elnöke.
Jefimov több mint 200 bevetésen vett részt. Kilőtt 126 harckocsit és az ellenség több, mint nyolc tucat gépét semmisítette meg a földön.

Az Il-2-es repülése az alábbi linken tekinthető meg http://www.youtube.com

Meruk József