2024 április 25

RSS Facebook

2011. november 02. szerda, 13:04

Repüljünk korszerű fényforrásokkal

Értékelés:
(0 értékelés)


A LED-es fényforrások az élet számos területén előretörtek, és nem történhetett ez másként a repülésben sem











Mindenki látott már az esti égbolton villogó fényeket, helyzetjelző lámpákat, a repülőtér közelében pedig leszállófényeket, amelyek belehasítanak az éjszakába. Érdekes látvány, főleg a nagyobb repülőgépek esetében, ahol a leszállófények például már kilométerekről látszanak. A futópályák mentén nézelődők is először csak egy apró, de fényes pontot látnak az égen, amely szép lassan felveszi egy érkező repülőgép alakját, majd elhúz előttük, netán fejük felett.

Ma már a repülés a fapados légitársaságok térhódításával szinte mindenki számára elérhetővé vált, sokan jártak már repülőtéren vagy annak közelében, ahol jól megfigyelhető, hogy milyen fényeket használnak egy repülőgépen. Fontos szerepe van a vörös villogónak (anti-collision light vagy beacon), amely összeütközés-veszélyt jelző fény. Ezt a villogót minden esetben már hajtóműindítás előtt be kell kapcsolni, és működtetni kell a repülés teljes időtartama alatt, csak a hajtómű leállítása után kapcsolható ki.

Navigációs fényeket is találunk a repülőgépeken, mint a vörös fény a bal szárnyvégen és a zöld a jobbon; ezek folyamatosan világítanak. A navigációs fények arra szolgálnak, hogy tájékoztatást nyújtsanak a légi forgalomban részt vevők számára az adott légi jármű helyzetéről, illetve annak viszonylagos haladási irányáról. Hasonló célt szolgál a fehér fény a repülőgép függőleges vezérsíkjára építve. Elhelyeznek még a szárnyvégeken, illetve akár a gép törzsén is fehéren villogó, stroboszkopikus lámpákat, amelyek igen erős fényt bocsátanak ki. Ezek rossz időjárási körülmények között lényegesen jobban látszanak, mint az egyszerű navigációs fények. Gondoljunk csak bele, hogy éjszaka vagy rossz időben mennyire fontos információt hordoznak ezek a fények a külső szemlélők részére, legyen szó akár a földi személyzetről, az irányítótoronyban ülő szakemberről vagy egy másik légi jármű pilótájáról.

A légi járművek gurulófényszórót használnak a repülőtéri gurulások alkalmával, illetve leszállófényeket működtetnek mind a fel-, mind a leszállás alkalmával. Felszállás esetében a leszállófényszórót a pályára guruláskor a nekifutás előtt kapcsolják be, és a kezdeti emelkedés során kapcsolják ki. Leszálláskor a végső egyenesen, a finalen kapcsolják be, és a pálya elhagyása után, a gurulóúton szokás kikapcsolni azt. Többféle guruló- és leszállófény-elrendezés lehetséges a repülőgépeken, beépíthetik őket például a szárny belépőélébe, az orr-részbe vagy az orrfutóra, legyen az nagy utasszállító vagy kis repülőgép.

Nyilvánvaló, hogy a fények megfelelő működése éjszakai repülés vagy rossz időjárási körülmények között lényeges és elengedhetetlen feltétel. Ezért is fontos, hogy indulás előtt mindig ellenőrizzük ezeket, illetve hogy a fényforrások minden körülmények között a maximális üzembiztonságot nyújtsák. A fényforrás általában hagyományos izzószálas vagy halogénizzó. A LED-es fényforrások térhódításával, illetve a LED-technológia fejlődésével ma már korszerű fényforrásokra cserélhetjük a régi típusú fényforrásokat a kisrepülőgépeken is. Manapság a LED-technológiájú lámpák hasonló vagy jobb fénykibocsátási jellemzővel rendelkeznek, mint a halogénizzók – és mindezt lényegesen kevesebb energia felhasználásával.

           

                            Hagyományos gurulófény                                                                      ...és a jóval erősebb LED-es gurulófény



A LED (Light Emitting Diode) egy félvezető anyagból készült világító dióda. A dióda által kibocsátott fény színe a félvezető anyag összetételétől, ötvözőitől függ. A hagyományos izzószálas vagy halogénizzókhoz képest lényegesen kisebb az energiaigénye, hiszen sokkal kevesebb energiát fűt el feleslegesen. (Azt mindenki tapasztalhatja, hogy a régi típusú izzók a használat során mennyire melegednek, gyakorlatilag elfűtik az energia jelentős részét.)

Az idei Aero 2011 kiállításon Friedrichshafen-ben a Whelen Engineering, a világ piacvezető FAA/PMA jóváhagyott légijárműfényforrás-gyártója a fő hangsúlyt a LED-technológiára helyezte, és ez nem meglepő. Ha végiggondoljuk a repülőgép-tulajdonosok, repülőgép-üzemeltetők oldaláról, hogy a PAR–36 és PAR–46 leszállófények, gurulófények LED-es változata retrofit, azaz egyszerűen minden korábbi, hagyományosnak mondott típus helyére illenek, illetve egyszerűen beépíthetőek mind a méret, mind a csatlakozások tekintetében, nem is kérdéses, hogy megéri a korszerű technológiára váltani. Az új típusok 14 V-os és 28 V-os rendszerű repülőgépekre, helikopterekre is rendelkezésre állnak. A Parmetheus Sorozatú LED-es leszálló- és gurulófényforrások STC-vel (Supplemental Type Certificate) is rendelkeznek, így gyakorlatilag bármely General Aviation (Beechcraft, Cessna, Diamond, Mooney, Piper, Socata) légi járműre felszerelhetőek.

Vegyük példaként az általánosan használt Cessnák leszállófényszóróját, a 4509-est, amely átlagosan körülbelül 25–30 óra élettartamú, szemben egy LED-es leszállófénnyel, amely több ezer órát működhet. Nem is csoda, hogy a gyártó 3 év garanciát vállal ezekre a termékekre. Természetesen egy 4509-es sokkal kevesebbe kerül, mint korszerű LED-es társai, de hányszor is kell cserélni őket, míg a LED-est nem? Az hány munkaórát emészt fel? Hányszor kell emiatt a repülőgépet leállítani, akár rövid időre is? Vagy vegyük azt az esetet, hogy éppen éjszakai repülésre indulunk, és gurulás közben kiég a hagyományos leszállófényünk. A reptértől függően akár már az állóhelyre történő visszagurulás is gondot okozhat. Pedig csak annyi történt, hogy az izzószál nem bírta a rossz minőségű gurulóutakon vagy futópályán való rázkódást, legyen az beton vagy füves pálya. Arról nem is beszélve, hogy milyen hamar letelik a 25–30 óra, ha véletlenül elfelejti valaki felszállás után lekapcsolni a leszállófényt.

A LED-es technológia előnyei közé sorolható még, hogy mivel kisebb az energiaigénye, lényegesen kisebb mértékben terheli működés közben a repülőgép villamosenergia-rendszerét. A magas élettartam miatt lényegesen egyszerűbb, és kevesebb karbantartást igényel, mint korábbi társai, és ez könnyedén forintosítható az üzemeltetés oldaláról is. A Whelen termékei természetesen minden szükséges hatósági engedéllyel és minősítéssel rendelkeznek.

A korszerű LED-es megoldások nem csak a leszállófényeknél jelentek meg. Elérhetők vörös villogó, navigációs helyzetjelző fények, és gyakorlatilag minden korábbi hagyományos fényforrásnak létezik LED-es utódja. Nemrégiben cseréltük ki egy kis Cessna vörös villogóját LED-es változatra. Mindenki megcsodálta a repülőtéren, hogy milyen messziről és mennyivel jobban látszik így a repülőgép.

A fenti képeken is látható a különbség a két különböző elven működő leszállófény között. Látható, hogy a LED-es változat jobb láthatóságot biztosít, fénye jobban megbirkózik a sötéttel.

A fényforrások, izzók cseréjével hosszú távon időt, pénzt takaríthatunk meg, ami a mai körülmények között igen fontos szempont.


A. M.


Cikkünk a www.pilotshop.hu

támogatásával készült