2024 április 26

RSS Facebook

2011. november 03. csütörtök, 06:40

A Jak-42-es tragédiája – rossz láb, rossz helyen Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Az oroszországi Jaroszlavl város repülőterének közelében lezuhant Jak-42-es repülőgép egyik pilótája tévedésből a féket nyomta meg, s volt, aki tiltott szer hatása alatt állt. Így összegezhető az államközi légügyi bizottság (MAK) hivatalos jelentésének lényege arról a balesetről, amelyeben oda lett a Lokomotív jéghokicsapat valamennyi tagja is. http://www.youtube.com

Szerdán, november 2-án a sajtó elé tárták a MAK jelentését, amely szerint a Jak-42-es gép pilótáinak kiképzésében súlyos szabálytalanságok történtek. Alekszej Morozov, a bizottság műszaki részlegének vezetője közölte: a legénység tagjait helytelenül választották ki, a másodpilóta vérében olyan készítmény nyomait találták meg, amelynek hatása alatt nem szabad légi járművet vezetni. A vizsgálat anyagait és a szakértők következtetéseit nyilvánosságra hozták. http://mak.ru/russian/investigations/2011



A megállapítások egyértelművé teszik, hogy a Jak-42-es kapitánya az elméleti átképzést követően nem hajtotta végre a típusra előírt, megfelelő mértékű repülési programot. A szimulátoron elvégzendő kiképzés csupán látszatmunka volt, ráadásul hosszadalmas kihagyásokkal, s így nem vált lehetővé a Jak-42-es típus irányításához szükséges vezetési rutin elsajátítása.



Morozov szavai szerint a Yak Service légitársaság hajózó-parancsnoki állománya nem ellenőrizte azt, hogy a legénység milyen mértékben sajátította el a típusra vonatkozó ismereteket és magát a személyzetet sem állították össze megfelelően. A szakértők kimutatták, hogy a másodpilóta tekintélyesebb személy volt, mint a főnöke, a kapitány, ami köztük súrlódásokhoz vezethetett.

A másodpilótára vonatkozóan Morozov egy érdekes részletre hívta fel a sajtó figyelmét: a hajózó szakember vérében olyan szert mutattak ki, amelynek szedése a pilóták számára tilalmazott. A phenobarbitalról van szó, amely fékező hatással van a központi idegrendszer működésére. Az is kiderült, hogy már 2000-ben megállapították, hogy a másodpilóta lábreflexei romlottak, 2005-től pedig a kézreflexei is. 2007-ben magán-ideggyógyászhoz fordult, aki Nephromedynt írt fel az ideg-izomrendszer feljavítására. Morozov úgy fogalmazott: az említett tények közvetve arra utalnak, hogy a pilótánál az un. polineuropatikus szindróma jelentkezett. Ez annyit jelentett, hogy romlik a lábak koordinált mozgása és térbeli áthelyezésük kontrollja.

A vizsgálat alapvető következtetése, hogy a gép katasztrófáját a legénység hibája okozta, egészen pontosan az, hogy a felszállás során nem a kellő helyzetben kerültek a lábak a pedálokra. Fékező hatás keletkezett, aminek következtében a gép felszállás közben átesett és a földre zuhant. A fékek megnyomása még az orrfutómű felemelkedése előtt történt. Az igaz, hogy a pedál megnyomójának kilétét nem lehetett tisztázni.

A szakértői bizottság azt is közölte, hogy a gép kifogástalan műszaki állapotban volt, és az üzemanyag tekintetében sem merült fel kifogás. Sem a felszállási súly, sem a súlyponti helyzet nem volt szabálytalan. A gép irányíthatósága nem tért el a típus kötelező paramétereitől. Az is bizonyos azonban, hogy a felszállás előtt a kapitány semmiféle számítást nem végzett a felszállási sebességet illetően, így a terhelésnek megfelelő 113 csomós (203 km/h) V1 felszállási sebesség helyett 102 csomós (183 km/h) V1 felszállási sebességet használtak és folytatták a manővert. Ekkor még megszakíthatták volna a felszállást, de nem ezt történt, hanem a Jak-42-es elemelkedett.

Morozov azt is elmondta, hogy a szakértői kísérletek során bebizonyosodott: lehetséges tévedésből a fékpedálra lépni, ám csak akkor, ha a pilóta a lábait helytelenül tartja. A szakértő még egy mozzanatot kiemelt. Eszerint a Jak-42-es ütközése egy magas oszloppal semmiféle szerepet nem játszott a zuhanóban lévő gép tragédiájában.

A személyi felelősség részletes kiderítése a hatóságok további vizsgálatait igényli – hangzott el a tájékoztatón. Az ügyben bűnvádi eljárás folyik. Eddig több, mint 50 igazságügyi szekértői elemzést végeztek el és legalább 200 tanút hallgattak meg.

A katasztrófának 44 áldozata volt. Szeptember 7-én oda lett a Lokomotív teljes jéghoki csapata, amely Jaroszlavlból Minszkbe tartott a helyi Dinamo csapatával való találkozóra. A tragédiát csak a fedélzeti mérnök élte túl.

M. J.