2024 április 28

RSS Facebook

2011. november 03. csütörtök, 19:17

Megvan a B 737 MAX hajtóműve Kiemelt

Értékelés:
(1 értékelés)

November 3-án bejelentette az amerikai Boeing repülőgépgyár, hogy eldőlt mekkora lesz az új B 737 MAX család hajtóművének a turbinalapát mérete. Eszerint arra az elhatározásra jutottak a szakemberek, hogy az új MAX-változaton 68 inches, azaz 1, 73 méteres lesz a legnagyobb lapát átmérője, aminek köszönhetően a legkedvezőbb üzemanyag fogyasztási mutató és üzemeletetési költség érhető el az egyfolyosós gépek piacán.

A bejelentés kapcsán tovább nőtt azon légitársaságok köre, amelyek a jövőben ezzel a típussal kívánják a flottájukat üzemeltetni. Így több mint hatszáz gépes megrendelési állományra számíthat a Boeing nyolc légitársaságtól. Augusztusban - amikor a MAX programot bejelentette a Seattle-i gyártó - ez a szám még csak 496 repülőgép volt öt légitársaságtól.

A B 737 MAX-program a bejelentés szerint az eredeti ütemtervnek megfelelően halad, s jelenleg azzal foglalkoznak a tervezőmérnökök a légitársasági partnerekkel és a beszállítókkal közösen, hogy meghatározzák a hajtóművek külső méretének a paramétereit. A végső tervezési munkáknak 2013-ra kell befejeződniük, amit követően 2016-ban történhet meg az új B 737 MAX típus első felszállása. A program szerint pedig 2017 elején már át is veheti majd az első légitársaság az új gép kereskedelmi forgalomba kerülő első példányát.

Mint az John Hamilton, a B 737 MAX-program főmérnöke elmondta a bejelentés kapcsán, az új B 737-es sokkal gazdaságosabb, üzemanyag takarékosabb és könnyebb lesz, mint a kategória ma repülő példányai, mivel a súlytól és a tolóerőtől függ a leginkább egy repülőgép üzemanyag fogyasztása és üzemeltetési költsége. Mindez azért lényeges, mert a légitársaságoknak folyamatosan emelkedő üzemanyag árakkal, valamint a gépek tömegétől függő költségekkel kell folyamatosan szembe nézniük, amelyek mértéke eléri a teljes üzemeltetési költségek harminc százalékát. Az új, 1,73 méteres átmérőjű hajtóműlapát révén a Boeing egy kisebb méretű, könnyebb, üzemanyag takarékosabb gázturbinával léphet ki a piacra, amelynek a mutatói kedvezőbbek lesznek, mint a másik nagy repülőgép gyártó új hajtóművel ellátott hasonló kategóriájú gépének a következő változata.

Az új B 737 MAX-et a CFM International LEAP-1B hajtóművei emelik majd a magasba, amely gázturbinák mintegy 10-12 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a B 737-eseken napjainkban alkalmazott sugárhajtóművek. Az üzemeltetési költségük pedig 7 százalékkal lesz alacsonyabb a versenytárs hasonló kategóriájú új repülőgépénél. Az új LEAP-1B erőforrás révén pedig még tovább nőhet a B 737-es család gépeinek a hatótávolsága.

A számítások szerint egy 100 gépes flotta esetén ezek az újdonságok azt jelentik majd, hogy a légitársaság 277 ezer tonnával kevesebb széndioxidot bocsájt ki repülés közben éves szinten és mintegy 8000 tonnával kevesebb kerozint éget el, ami 85 millió dollár megtakarítást eredményez egy év alatt. Az új MAX üzemanyag fogyasztása 16 százalékkal lesz alacsonyabb, mint az Airbus A320-as család jelenleg repülő gépeié és 4 százalékkal kevesebb, mint az új A320neo-é - a Boeing állítása szerint. A B 737-es család jelenleg a világ legnagyobb számban repülő egyfolyosós géptípusa, amelyre ezidáig összesen több mint 9000 megrendelés érkezett.

Fotó: Boeing