2024 április 19

RSS Facebook

2011. november 04. péntek, 10:16

E6B Flight Computer - Mindig kéznél

Értékelés:
(1 értékelés)


E6B – ez a három karakter sokak számára nem jelent semmit, sokaknak pedig napi rutin a használata. Ha hozzávesszük a Flight Computer szavakat is, akkor már a laikus számára is könnyen elképzelhető, hogy körülbelül hol is használják, illetve mire is való az E6B










Az eredeti nevén E–6B-t az 1930-as évek végén Philip Dalton fejlesztette ki. Dalton egyetemi tanulmányai után az amerikai hadsereg tüzértisztje lett, majd onnan leszerelve a Navy tartalékos pilótája 1931-től a haláláig, amikor is egy növendékével lezuhant gyakorlórepülés közben. Ő és P. V. H. Weems találta fel, szabadalmaztatta és dobta piacra az E6B Flight Computer első generációját. Az első verzió, az E–1 néhány év alatt több átalakításon ment keresztül, mígnem 1940-ben, a második világháború idején E–6B néven rendszeresítették. Azóta több modell is született különböző elnevezésekkel, de az E6B név örök életűnek bizonyul. Nos nézzük, mi mindenre lehet használni ezt a segédeszközt, megkönnyítve a repüléstervezést vagy akár a repülés közbeni kalkulációkat.

Az E6B Flight Computer talán legegyszerűbb és legismertebb megjelenési formája a számolótárcsa; később még ejtünk szót a korszerűbb kialakításokról is. A navigációs számolótárcsa olyan alapvető kalkulációk elvégzésére alkalmas, amelyek a repüléstervezés vagy a tényleges repülés során merülhetnek fel. Repülés közben nem engedhető meg, hogy a számítások hosszabb időre lekössék a pilóta figyelmét, és ilyen esetekben segít az E6B. Néhány egyszerű mozdulattal pár pillanat alatt akár többlépcsős számításokat is elvégezhetünk vele.

Nézzük meg közelebbről a szóban forgó tárcsákat! Két oldaluk van, az egyik a kalkulátor, a másik a szélszámítási oldal. Az első benyomás alapján úgy gondolhatjuk, hogy használatát nagyon nehéz elsajátítani, hiszen rengeteg számot, különféle beosztást láthatunk rajta, ráadásul forgatható is az egész. A kalkulátoroldal fő része három különböző, logaritmikus skálát tartalmaz, és ezek egymáson történő elforgatásával végezzük el a kívánt műveleteket.

A külső körkörös fix skálát „A” skálának nevezzük. Ezen a skálán lehet leolvasni a sebesség- és távolságértékeket, a tüzelőanyag-fogyasztást, a tüzelőanyag-mennyiséget, a T.A.S-t (True Air Speed: a légi jármű tényleges repülési sebessége a környező, nem zavart levegőhöz viszonyítva). Amennyiben mérföldben számolunk, természetesen a megtett utat mérföldben, illetve a sebességet mérföld/órában kapjuk meg.

A forgatható tárcsa külső körskálája a „B” skála, belső körskálája a „C” skála. A „B” skála egy időskála percbeosztással, I.A.S (Indicated Air Speed, műszer szerint jelzett sebesség) számítására alkalmas, mérföld/órában vagy csomóban (knots). A „C” skála az óra és perc megjelenítésére használt időskála.

A legegyszerűbb elvégezhető művelet a szorzás és az osztás, a különböző mértékegységek konverziója egy másik mértékegységre, mint például a gallon átszámítása literre, vagy a lábban megadott értékek méterre váltása. Számolhatjuk vele egy adott sebesség és távolság esetén az annak megtételéhez szükséges időt, vagy akár azt is, hogy milyen sebességgel halad a repülőgép, ha adott idő alatt megtette a két pont közötti ismert távolságot.        

Megállapíthatjuk a Density Altitude-ot (a levegő sűrűségének megfelelő magasság, amelyet befolyásol a külső levegő hőmérséklete, illetve annak páratartalma is), például ha egy repülőgép tízezer lábnak megfelelő nyomásmagasságon repül, és a külső levegő hőmérséklete –20 ºC, akkor a repülőgép sűrűségmagassága 8000 láb. A repülés során a nyomásmagasságot megkapjuk, ha a magasságmérőn beállítjuk az 1013,25 hPa STD értéket, amely a közepes tengerszintnek felel meg a Nemzetközi Egyezményes Légkör (ISA) paraméterei alapján. A nyomásmagasságot elsősorban a repülőgép teljesítményszámításaihoz használjuk. Ha egy repülőtér például a tengerszinten van, és a légnyomás a standard 1013,25 hPa érték alatt van, akkor az a repülőgép szempontjából olyan, mintha a repülőtér magasabban lenne. Ez fontos tényező a felszállás szempontjából, hiszen nagyobb felszállóteljesítményt követel meg a ritkább levegő miatt.

Minden pilóta találkozott már azzal a problémával, hogy egy adott ponton oldaleltérést észlelt a tervezett útvonalhoz képest. A tárcsa képes az ismert 1:60-as szabály segítségével kiszámolni az irányhelyesbítés szögét is.


    

Megfordítva a tárcsát, annak szélszámítási oldalát látjuk. A külső, merev tárcsán egy irányindex-jelölés található (True Index), illetve attól balra és jobbra 0–50 fokig terjed az indexskála. A belső elforgatható tárcsa 10 fokonként van skálázva, és itt az irányokat is feltüntették. A harmadik részegység egy kétoldalas kihúzható tábla, amelynek egyik oldala a kis sebességű, a másik oldala a nagy sebességű repülésekhez van kalibrálva. Számolhatunk a széloldalon széleltérítést, föld feletti sebességet, de meghatározhatjuk a szél irányát és sebességét is. A tárcsának ez az oldala típustól függően tartalmaz egy elforgatható, átlátszó felületet is, amelynek közepén egy pici lyuk is van. Erre a felületre ceruzával vagy alkoholos filccel rajzolni is lehet, ami megkönnyíti a munkánkat.

Egy tipikus kérdés, amely könnyedén megválaszolható a tárcsa használatával: ha A kurzuson szeretnék repülni B sebességgel, de számolnom kell a széllel, amely C irányú és D sebességű, akkor hány fokot kell rátartanom a headingemre, és mi lesz a földhöz viszonyított sebességem?

A különböző gyártók által gyártott számolótárcsák funkciójukban alig, méretükben, illetve anyagukban annál inkább különbözhetnek egymástól. Anyagukat illetően papírból, műanyagból, illetve fémből lehetnek ezek a tárcsák, így mindenki megtalálhatja a neki legjobban megfelelőt. Megoszlanak a vélemények, hogy a fémtárcsa a mindennapi használat mellett tényleg tartósabb-e, mint a préselt és impregnált papírból készült változat. Ma a piacon kapható tárcsák bruttó ára az 5800 és 14 ezer forint közötti sávban mozog.

Mint korábban említettük, az E6B Flight Computer nem csak számolótárcsa formájában elérhető. Kaphatók olyan számológépek is, amelyek tökéletesen alkalmasak a korábban említett számítások elvégzésére, csak nehogy repülés közben merüljön le az elem bennük, ami egy tárcsa esetében nemigen fordulhat elő.

Még érdekesebb, hogy több pilótakronográfokat gyártó cég is beépít termékeibe E6B Computert. Kis helyet igényel, szinte mindig a kézen, illetve kéznél van.

Belső forgatható tárcsák segítségével végezhetjük el a szükséges műveleteket, illetve olvashatjuk le rajtuk az eredményt.

Természetesen a repülőgépbe beépített vagy hordozható kézi GPS-ek is tartalmaznak E6B Computert.

Összefoglalásképpen elmondhatjuk, hogy legyen az E6B Flight Computer számolótárcsa, digitális számológép vagy karóra formájú, mindenképpen hasznos társa a pilótának, és jó, ha mindig kéznél van.


A. M.