2011. november 04. péntek, 14:24

Futóművek, gumiabroncsok

Értékelés:
(0 értékelés)


Milyen lenne az életünk kerekek nélkül? Azt bizton kijelenthetjük, hogy az emberiség élete sokkal nehezebb lenne – mai fejjel végiggondolva – kerék nélkül.









A repülőgépek futóművei, mint köztudott, igen nagy terhelések elviselésére készültek, gondoljunk csak a hatalmas utas- vagy teherszállító repülőgépekre. A kisgépek néhány száz kilójától felfelé akár több száz tonnát hordoznak a főfutók, orrfutók. Az óriási igénybevételre igen jó példa a futópályákon keletkező sötét gumicsíkokból álló, csaknem összefüggő „bevonat”, amelyet filmekben vagy akár élőben is láthattunk már. Ráadásul a kerekeknek, az abroncsoknak meg kell felelniük a különböző időjárási viszonyoknak is, hiszen nem lehet mindig száraz, napsütötte betonon landolni.

A futóműveknek fontos szerepük van a repülőgép földön való támaszkodásában, mozgásában. Ezért ezeket úgy helyezik el, hogy a repülőgép ne borulhasson fel, de ne is gátolják a kerekek a gépet a mozgásában vagy éppen felszállás közben. Gurulás közben a futómű csillapítja a talaj egyenetlenségeiből adódó rázkódás egy részét is. Felszálláskor a nagy sebesség, a nagy terhelés a futóművet, illetve az abroncsokat veszi leginkább igénybe a repülőgép fő szerkezeti elemei közül. Leszálláskor a hirtelen fellépő dinamikus terhelés okozhat gondot, hiszen az álló keréknek a talajjal való érintkezése után hirtelen fel kell pörögnie a gép sebességének megfelelően. Ilyenkor keletkeznek a guminyomok a betonon, amíg a kerék fel nem veszi a megfelelő fordulatszámot. Ez az a fázis, amikor a szpotterek kedvenc fotótémáját, a kerekek által keltett füstöt is megfigyelhetjük.

A futómű az elrendezése szerint lehet orrkerekes, farokkerekes, illetve soros elrendezésű. Működtetését tekintve az alacsonyabb utazósebességű, egyszerűbb repülőgépeknél alkalmazzák a merev, nem behúzható futóművet, illetve a komolyabb, például kereskedelmi repülőgépeken a behúzható futóművet. Ez utóbbinak az előnye a repülés közbeni kis légellenállás, ennek ára viszont a bonyolultabb szerkezet, illetve a nagyobb súly.

A futóművön lévő kerék gumiabroncsból, kerékagyból, keréktárcsából és esetleg a fékszerkezetből áll. A gumiabroncs két fő részből készül: egy nagy teherbírású vázszerkezetből, avagy karkaszból (carcass), illetve a futófelületből (tread). Ez utóbbi biztosítja az optimális kapcsolatot a talajjal, ezért ez jellemzően lágyabb, jó tapadást biztosító gumiból készül. Az abroncs szilárdságát úgynevezett övszalagok, övbetétek fokozzák. Az egymáshoz képest 90 fokban elforgatott szövetrétegeket gumirétegek fogják össze. Jellemzően a gördülési ellenállás csökkentése érdekében hosszanti hornyokat alkalmaznak a futófelületen: ez biztosítja az oldalirányú vezetésen kívül csapadékos időben a megfelelő vízelvezetést is.

                           Jól láthatóak a széles vízelvezető hornyok


A kerekek lehetnek tömlő nélküliek (tubeless) vagy tömlősek. A tömlő nélküliek kevésbé hajlamosak a szétrobbanásra, mint tömlős társaik, és egy légmentes zárást biztosító réteggel is rendelkeznek. A gumiknál lényeges, hogy a keréknyomás mindig megfelelő legyen. Ezzel jelentősen meghosszabbíthatjuk élettartamukat, illetve használhatóságukat. Előfordulhat, hogy a gumiabroncs elmozdul a tárcsán a leszállás során, ezért a tárcsát és a gumiabroncsot szerelési jellel látják el. Ez egy színes festékes jelölés, amelynek szemrevételezésekor látszik, ha a gumiabroncs lényeges elmozdulást szenvedett el. Ilyen esetben le kell szerelni az abroncsot, megvizsgálni, majd újra felszerelni, amennyiben az még megfelelő. Az elmozdult abroncs elég könnyen megsértheti a szelepet, sőt extrém esetben el is törheti azt, s ez komoly gondot okozhat a le- és felszállás során a pilótának.

A gumi apró sérülései nem okoznak gondot, de ha mély repedést, a karkaszig hatoló kopást észlelünk, az abroncsot cserélni kell. A futóművek, kerekek ellenőrzése is része a repülés előtti előkészítésnek, ellenőrzésnek.


A gumiabroncs paramétereit – hasonlóan az autó gumiabroncsaihoz – az oldalfalba nyomva találjuk meg. A gumi méretét három értékben adják meg: külső átmérő, szélesség, agyátmérő. Az adatokat a legtöbb gyártó hüvelykben adja meg (inch). A gumi terhelhetőségét kifejező érték a Ply Rating, mely az övrétegek számától függ.

A legnagyobb gumiabroncsgyártók (a teljesség igénye nélkül): McCreary, Goodyear, Michelin, Dunlop. A gyártók kínálatában az olcsóbb, kisebb teherbírású modelltől a drágább, sokkal tovább használható, terhelhető típusig sok minden megtalálható. Példaként megemlíthetjük a kisebb gépeken használatos McCreary abroncsokat; ezek három ismert típusa az Air Trac, az Air Hawk és a Super Hawk. Míg az Air Trac kisebb teherbírású, inkább füves repterekre ajánlott, addig a másik kettő már szilárd burkolatú futópályákon való használatra készült.

Az utasszállító, illetve katonai repülőgépeknél ma már általánosan elterjedtek az újrafutózott (retreated) gumiabroncsok. Az újrafutózással egy vastag, új futófelületet alakítanak ki a még megfelelő állapotban lévő gumikon, így azok még elég hosszú ideig használhatók. Áruk természetesen jóval alacsonyabb, mint az újaké. A kisgépes repülésben a kiváló minőségű Goodyear Flight Custom III-as típusú abroncsot lehet újrafutózott változatban is kapni. Ez a technológia a környezetet is védi, hiszen így kevesebb elhasznált abroncstól kell megszabadulnunk, mintha állandóan csak újat vásárolnánk. Ráadásul maga a gumigyártás sem túl tiszta iparág… Csak érdekesség, de talán érdemes megjegyezni, hogy a kereskedelmi repülésben használt repülőgépabroncsokat akár egy tucatnyiszor is újrafutózhatják…


A. M.


Cikkünk a www.pilotshop.hu

támogatásával készült

Fotó: Pilotshop

vissza a tetejére