2024 április 28

RSS Facebook

2011. november 14. hétfő, 10:13

Az Airbus közel-keleti előrejelzése

Értékelés:
(1 értékelés)

Az európai Airbus repülőgégyár legfrissebb globális piaci előrejelzése szerint 2011 és 2030 között 1921 darab új 100 főnél nagyobb befogadóképességű utasszállító repülőgépre lesz szüksége a közel-keleti légitársaságoknak. A bejelentést a Dubai Airshow kapcsán hozta nyilvánosságra a Toulouse-i székhelyű gyártó. A felmérés szerint ez 1882 darab utasszállító és 39 darab teherszállító gépet jelent összesen 347,4 milliárd dollár értékben.

A tanulmány szerint azért van szükség ennyi új repülőgépre a térsében, mert a régió tovább erősödik gaqzdaságilag, folyamatosan nő a populáció a térségben és egyre nagyobb lakott települések alakulnak ki a gazdasági fellendülésnek köszönhetően. Ez pedig magával vonzza a légitársaságok folyamatos flottabővítését, illetve a régebbi gépek újra való cseréjét. Emellett a Közel-Kelet egyre népszerűbb áltszálló ponttá is válik az utazók számára amellett, hogy az ide irányuló turista forgalom is folyamatosan nő. A jelenleg forgalomban lévő repülőgépek révén már most is minden jelentősebb desztináció elérhető valmelyik Öböl-államban lévő  nemzetközi repülőtérről.

A térségben éves szinten mintegy 6,4 százalékkal nő az utasforgalom, ami nagyobb mint a 4,8 százalékos világ átlag az elmúlt 20 évben. Ennek köszönhetően a régióban jelenleg repülő mintegy 800 repülőgép száma 2030-ra eléri a 2260-at. A közel-keleti légitársaságok alapvetően a nagyobb befogadóképességű típusokat részesítik előnyben, amelyekkel a térségben gomba mód szaporpdó hubokat töltik fel. Ugyanakkor nagyon fontos az is a számukra, hogy flottáik gépei könnyen üzemeltethetőek, gazdaságosak és környezetbarátok legyenek, s lehetőleg egységes rendszert alkossanak, ami révén lecsökkenthető a személyzetek képzési költsége, illetve a típusok karbantartása.

A piaci előrejelzés szerint a térségbe 779 darab olyan egyfolyosós gépre lesz szükség a jövőben, mint az A320-as család tagjai, 801 darab szélestörzsű, A350XWB kategóriájú gép kel majd el és 302 darab A380-as méretű óriásgépet vásárolnak majd a régióban a légitársaságok. Ezek mellett további 440 darab olyan repülőgépet is beszereznek majd az öböl béli fuvarozók, amelyek a jelenleg repülő korosabb példányokat váltják ki. Ami a kargó gépeket illeti, ebben a kategóriában 13 szélestörzsű és 26 óriás teherszállító gépre lesz szüksége a közel-keleti légitársaságoknak a térségben.

John Leahy, az Airbus kereskedelmi igazgatója szerint a közel-keleti térség továbbra is földünk egyik legdinamikusabban fejlődő régiója lesz a kereskedelmi repülés szempontjából a jövöben, amit jól illusztrál, hogy az elmúlt tíz év alatt 200 százalékkal nőtt az átmenő utasforgalom a térségben. A régió különlegessége éppen abban rejlik, hogy az öböl-menti országok légikikötőiből a föld lakosságának a 85 százaléka elérhető nonstop járatokkal. Ugyanakkor már most is elmondható, hogy ebben a térségben bonyolítja a legnagyobb forgalmát a világ jelenlegi legnagyobb utasszállító repülőgépe, az A380-as.

Fotó: Airbus