2024 április 25

RSS Facebook

2011. november 14. hétfő, 13:38

Bemutatták Dubaiban a CSeries pilótafülke modelljét

Értékelés:
(0 értékelés)

A Dubai Airshow keretében első ízben mutatta be a szakmának és a nagyközönségnek a kanadai Bombardier repülőgépgyár az új CSeries regionális utasszálító repülőgépének az életnagyságú pilótafülke modelljét. Ez az első olyan nyilvános alkalom, ahol meg lehet tekinteni, hogy milyen lesz az új generációs kanadai regionális jet pilótakabinja.

Az új CSeries regionális repülőgép pilótafülkéje napjaink legmodernebb repülésellenőrző és navigációs berendezéseit egyesíti a pilótafülkéjében, amely egyben új standardot is jelent ebben a kategóriában, mondta a pilótafülke bemutatója kapcsán Robert Dewar, a Bombardier Commercial Aircraft CSeries-programért felelős alelnöke. A kabinban számos olyan csúcstechológiájú navigációs és kommunikációs berendezés található, amely már a jövő technológiáját képviseli a jelen pilótafülkéjében. Azzal, hogy elkészült a CSeries pilótafülke modellje még egy lépéssel közelebb került a program a típus első felszállásához.

A gép pilótafülkéje "clean-sheet design", azaz teljesen új tervezésű és a Bombardier és a Rockwell Collins eddigi évtizedekre visszanyúló együttes munkájának a legújabb gümölcse. Ez minden olyan új fejlesztést magában foglal, amely a révén a pilótakabin új generációját ismerhetik meg a szakemberek.

A pilótafülkében található újdonságok közül a leglátványosabb a nagy felbontású, 38 cm-es LCD kijelzőkből álló integrált repülés- és motorellenőrző rendszer, amely jelenleg a legnagyobb ilyen képernyőket alkalmazza ebben a kategóriában. Ezek együttesen azt is lehetővé teszik, hogy a jövőben akár 3D-s kijelzőként funkcionáljanak a későbbi frissitéseknek köszönhetően. A grafikus repüléstervező program pedig lehetővé teszi a pilóták számára, hogy az előre beprogramozott útvonalat bármikor előhívják és azt az új körülményeknek megfelelően megváltoztassák. A MultiScan időjárás radar pedig önállóan figyeli folyamatosan a gép előtt lévő légteret, anélkül, hogy a pilóták figyelmét elvonná a repülésről. Ám ha olyan időjárási tényezőt észlel, amelyik befolyásolhatja a gép biztonságos repülését – például szélnyírást – akkor időben figyelmezteti a személyzetet erre kellő időt biztosítva a kitérésre.

A CSeries gépek pilótafülkéjében a vadászgépekhez hasonló Head-up-Display található, amely lehetővé teszi a pilóták számára, hogy fel- és leszállás közben ne kelljen letekinteniük a műszerekre, hanem minden lényeges információt megtalálnak a látóterükben a displayre kivetítve. Többek között ilyen a repülési paraméterek mellett a szükséges rádiófrekvenciák beállítása, navigációs pontok kiválasztása, amelyeket mind be tudják úgy állítani a pilóták, hogy eközben nem kell lepillantaniuk a műszerfalra.

A CSeries csalág gépeit is fly-by-wire módon lehet irányítani, vagyis nincs mechanikus kapcsolat a kormányok és a kormányfelületek között. A Rockwell Collins Pro Line Fusion rendszer lehetővé teszi, hogy ezen vezérlési módon belül a repülőgép vezetői kihasználják a gép maximális képességeit, méghozzá azon szigorú feltételrendszer közepette, amely meghatározza a kereskedelmi repülésben részt vevő repülőgépek erre vonatkozó határait és szélsőértékeit.

Fotó: Bombardier